Options

Omschrijving bij boeken van inkoopfacturen

cnerkacnerka Member Posts: 6
edited 2006-07-25 in NAV Dutch speaking only
Wanneer ik een inkoopfactuur boek, geef ik in de omschrijving van de verschillende boekingsregels van desbetreffende inkoopfactuur een relevante tekst. Wanneer ik deze vervolgens boek [F11] komt er in de boeking bij het grootboeknr. bijv. te staan voor het documentnr. "60012", en in de omschrijving "factuur 60012" dat dit factuur 60012 is, kan ik aflezen van het documentnr., ik heb hier liever de relevante tekst die ik bij het boeken van deze factuur ingeef.
Is dit een of andere instelling of is hier gewoon niets aan te doen. :(

Comments

  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Dat komt omdat je inkoopfacturen boekt op zondag, en dat mag niet. :mrgreen:

    Sorry, flauw geintje.

    Dit is een standaardfunctie van navision die gemakkelijk is te omzeilen door een aanpassing in codeunit 90.

    Heb je een development licentie?
  • Options
    Luc_VanDyckLuc_VanDyck Member, Moderator, Administrator Posts: 3,633
    Je kan dit doen zonder enige code aanpassing, door op form 51 Inkoopfactuur (Purchase Invoice) het veld "Omschrijving" (Posting Description) toe te voegen. Dit veld bevat standaard de tekst "Factuur XXX" wat je nu dus manueel kan wijzigen. Je kan deze standaard tekst ook wijzigen in de functie InitRecord van tabel 38 Purchase Header, maar dan is dit wél een code aanpassing.
    No support using PM or e-mail - Please use this forum. BC TechDays 2024: 13 & 14 June 2024, Antwerp (Belgium)
  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Inderdaad, daar had ik zo snel niet aan gedacht. Dit geldt voor de crediteurenboeking, als je de omschrijving uit je inkoopregels mee wilt hebben naar je kostenboekingen dien je dit aan te passen in codeunit 90. Je moet dan de boekingsbuffer aanpassen.

    Of snap ik het nu niet meer :roll: [blijft zondag toch?]
  • Options
    Luc_VanDyckLuc_VanDyck Member, Moderator, Administrator Posts: 3,633
    We hebben hier blijkbaar te maken met een localisatie in de BE-versie: Codeunit 90, functie FillInvPostingBuffer bevat in BE de volgende code:
    IF (Type = Type::"G/L Account") OR (Type = Type::"Fixed Asset") THEN BEGIN
        InvPostingBuffer[1]."Line No." := "Line No.";
        InvPostingBuffer[1]."G/L Account" := "No.";
        InvPostingBuffer[1]."Posting Description" := Description;
      END ELSE BEGIN
        IF "Document Type" IN ["Document Type"::"Return Order","Document Type"::"Credit Memo"] THEN BEGIN
          GenPostingSetup.TESTFIELD("Purch. Credit Memo Account");
          InvPostingBuffer[1]."G/L Account" := GenPostingSetup."Purch. Credit Memo Account";
        END ELSE BEGIN
          GenPostingSetup.TESTFIELD("Purch. Account");
          InvPostingBuffer[1]."G/L Account" := GenPostingSetup."Purch. Account";
        END;
        InvPostingBuffer[1]."Posting Description" := PurchHeader."Posting Description";
      END;
    

    In de W1-versie is dit:
    IF (Type = Type::"G/L Account") OR (Type = Type::"Fixed Asset") THEN
        InvPostingBuffer[1]."G/L Account" := "No."
      ELSE
        IF "Document Type" IN ["Document Type"::"Return Order","Document Type"::"Credit Memo"] THEN BEGIN
          GenPostingSetup.TESTFIELD("Purch. Credit Memo Account");
          InvPostingBuffer[1]."G/L Account" := GenPostingSetup."Purch. Credit Memo Account";
        END ELSE BEGIN
          GenPostingSetup.TESTFIELD("Purch. Account");
          InvPostingBuffer[1]."G/L Account" := GenPostingSetup."Purch. Account";
        END;
    

    De omschrijving die men ingeeft bij het aanmaken van de inkoopfactuur, wordt dus wel degelijk doorgetrokken naar de G/L Entries.
    No support using PM or e-mail - Please use this forum. BC TechDays 2024: 13 & 14 June 2024, Antwerp (Belgium)
  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Oh ja. Dat was ik vergeten. In Belgie is dit standaard. #-o

    In nederland staat dit hoog in de aanpassing top 10. :mrgreen:
  • Options
    2tje2tje Member Posts: 80
    We hebben hier blijkbaar te maken met een localisatie in de BE-versie: Codeunit 90, functie FillInvPostingBuffer bevat in BE de volgende code:
    IF (Type = Type::"G/L Account") OR (Type = Type::"Fixed Asset") THEN BEGIN
        InvPostingBuffer[1]."Line No." := "Line No.";
        InvPostingBuffer[1]."G/L Account" := "No.";
        InvPostingBuffer[1]."Posting Description" := Description;
      END ELSE BEGIN
        IF "Document Type" IN ["Document Type"::"Return Order","Document Type"::"Credit Memo"] THEN BEGIN
          GenPostingSetup.TESTFIELD("Purch. Credit Memo Account");
          InvPostingBuffer[1]."G/L Account" := GenPostingSetup."Purch. Credit Memo Account";
        END ELSE BEGIN
          GenPostingSetup.TESTFIELD("Purch. Account");
          InvPostingBuffer[1]."G/L Account" := GenPostingSetup."Purch. Account";
        END;
        InvPostingBuffer[1]."Posting Description" := PurchHeader."Posting Description";
      END;
    

    De omschrijving die men ingeeft bij het aanmaken van de inkoopfactuur, wordt dus wel degelijk doorgetrokken naar de G/L Entries.


    En vergeet niet om het veld Posting Description toe te voegen als veld in tabel 49 en OOK als laatste veld aan de primaire sleutel van tabel 49.
    De sleutel wordt gebruikt om te groeperen tijdens het maken van Grootboekposten (technisch gezien geen mooie oplossing, maar het werkt wel).
  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Wat is daar technisch niet mooi aan? :-s
  • Options
    2tje2tje Member Posts: 80
    Een TEXT veld (Posting Description) toevoegen aan een primaire (!) sleutel is niet zo heel netjes.
  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Yep, daar heb je gelijk in, maar primaire sleutel in een buffertabel waar nooit echte data inkomt is IMHO minder spannend dan een transactietabel.

    Ik vindt het wel mooi gemaakt met die buffertabel met 2 dimensies.
  • Options
    2tje2tje Member Posts: 80
    Mark,

    Het is idd. mooi gemaakt.
    Jij gelijk!

    Maarten
  • Options
    cnerkacnerka Member Posts: 6
    Ik zie dat jullie je aardig hebben uitgeleefd op mijn vraag, mijn dank bij deze ik zal e.e.a. voorleggen aan mijn Navision expert Ferry die zeker zal begrijpen wat jullie bedoelen.

    Nogmaals bedankt voor de snelle en overmatige respons. =D>
  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Ach ja, zo gaan die dingen hier. Een hoop vaste bezoekers kennen elkaar ook dus...
Sign In or Register to comment.