Facturen in UBL XML

Iemand ervaring met het versturen van facturen met bijgevoegd een XML of UBL? Zie dat nagenoeg alle financiele pakketten dit standaard ondersteunen; helaas staat Navision niet vermeld in de UBL Ketentest

Answers

  • mdPartnerNLmdPartnerNL Member Posts: 802
    Weet je al meer?
  • Erik1965Erik1965 Member Posts: 4
    Weet je al meer?

    Nee,helaas niet. We hebben de overstap gemaakt naar 2017, maar kan het nog niet vinden. Zou standaard aanwezig moeten zijn...
  • mdPartnerNLmdPartnerNL Member Posts: 802
    Ok, ben zelf wat verder.

    In de standaard NL versie NAV 2017 werkt het ook nog niet goed. Wat vooral apart is dat als je de video handleiding volgt op youtube het ook niet werkt (komt zelfs niet door de connectie test) terwijl dat in de video wel werkt.

    Voor de oudere versies van NAV hebben we een koppeling gemaakt via eVerbinding.nl
  • DutchBertusDutchBertus Member Posts: 1
    Het valt mij op dat er nog zeer weinig bruikbaar materiaal te vinden is rondom dit vraagstuk in de verschillende fora. Wellicht begint de vraag nu iets sterker te spelen bij klanten. Bij ons in ieder geval wel.
    Ik wil daarom graag het e.e.a. delen in de hoop dat jullie er iets aan hebben of dat jullie dit verhaal kunnen aanvullen met kennis en ervaring die jullie hebben opgedaan in dit kader.

    Onze organisatie maakt gebruik van NAV 2017 en een aantal van onze klanten hebben verzocht of wij onze facturen ook in UBL-format kunnen aanleveren.

    Vanuit daar ben ik mijn zoektocht gestart. Ik hoop in de goede richting te zitten en heb enige resultaten geboekt, in zoverre: er zijn een aantal zaken in NAV geconfigureerd zodat een factuur omgezet kan worden naar een XML-document conform de UBL-structuur.
    Ik heb daarbij gericht op het genereren van een resultaat in PEPPOL-format dat (standaard) wordt aangeboden vanuit NAV. (zie: "elektronische documentindelingen" in NAV)

    Wil je de output valideren op format en syntax? dan raadt ik deze site aan.


    Maar dan begint het feest pas!
    Omdat het PEPPOL-format dient te voldoen aan bepaalde standaarden valideert de bijbehorende codeunit van NAV tijdens de conversie op volledigheid en juistheid van velden. Tot op heden ben ik in mijn tests twee situaties tegengekomen waarop de conversie stuk liep:
    1. Eenheden (Units of Measures)
      Je dient in de eenhedentabel van NAV de internationale vertaling te noteren van de in NAV benutte eenheden
      4pixpj51och4.png

      Hierbij kun je je richten op de "Codes for units of measure used in international trade" zoald gedefinieerd bij unece.org
    2. Veld 'Omschrijving' moet gevuld zijn
      Wil je een XML-factuur genereren terwijl een van de factuurregel-omschrijvingen niet is ingevuld, dan wordt dit niet toegestaan (zie onderstaand voorbeeld waarbij een factuurregel van het type G/L regel is en de omschrijving daarvan wordt leeg gelaten.

      Hier zie ik een wat grotere uitdaging omdat dit niet zomaar op te lossen is in NAV zelf omdat het te maken heeft met het volgen van procedures door de gebruikers. (we maken gebruik van 2-Control, dus wellicht is het nog mogelijk systeem-technisch te valideren/af te dwingen dat omschrijving altijd gevuld wordt )

      crjcaiggsk34.png

      Deze casus beschouwende ben Ik trouwens ook benieuwd of de factuurregels met aanvullende tekst wordt meegenomen in de XML. Dat ga ik nog testen.


    Tot zover mijn ervaringen. Ik hoop dat jullie ook met nuttige aanvulling kunnen komen.


    Handelingen om te komen tot de UBL-output
    Hieronder beschrijf ik summier de handelingen die ik heb uitgevoerd om tot XML-output van het PEPPOL-format te komen. Houdt hierbij rekening met het feit dat de conversies in de eenhedentabel moeten worden ingevuld.

    Middels het menu "Verzendprofiel van document" kan een profielkaart aangemaakt worden die vervolgens aan het verzendprofiel van de klant gekoppeld kan worden. Daarna kun je een XML factuur genereren in PEPPOL-(en dus ook het UBL-)format.

    Dit format is bedoeld om elektronisch uitgewisseld te worden middels een specifiek hiervoor ingericht PEPPOL-netwerk. Daar zijn diverse providers voor. Daar zijn wij nog niet aan begonnen, vandaar dat we de situatie simuleren dat wij de XML-factuur via mail willen verzenden.

    Profielkaart
    47ilzt1859dy.png

    Profiel koppelen aan klantenkaart
    ruo163i20cv7.png

    Ga naar (geboekte) klantfactuur en klik op "Verzenden"
    c49b7n8ihiws.png

    De XML-file wordt in een mailbijlage opgenomen
    k7peo6cfuv2a.png

    De inhoud van de XML is opgemaakt in UBL-format
    dcx5aml0hr3l.png

    Een aantal bronnen
Sign In or Register to comment.