Options

User right setup alleen met database aanmeldingen

Gert_BarmentloGert_Barmentlo Member Posts: 29
edited 2006-07-17 in NAV Dutch speaking only
Is er iemand bekend met tool User right setup? Het is alleen maar mogelijk om de rechten toe te wijzen aan database aanmeldingen en NIET via windows login. Heeft iemand hiervoor een oplossing?

Comments

  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Met windowsaanmeldingen heb je dezelfde rechtenstructuur als bij normale logins.

    Kies de knop Rollen op het Windows-aanmeldingen scherm.

    Aan een rol koppel je vervolgens de exacte object-rechten.
  • Options
    Gert_BarmentloGert_Barmentlo Member Posts: 29
    Dat is niet de oplossing.
    In form User Right setup kun je USERID selecteren om de rechten op te zetten en te controleren en aan te passen. USERID is echter alleen gebaseerd op database-aanmeldingen en NIET op windows-aanmeldingen. Kortom je hebt niks aan deze tool als je werkt met Windows-aanmeldingen
  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Kun je geen dummy userid aanmaken voor de wizzard?

    Je kunt windowsaameldingen en gewone aanmeldingen door elkaar gebruiken.

    Uiteindelijk hangen objecten aan een rol en die kun je aan een gebruiker koppelen.
  • Options
    Gert_BarmentloGert_Barmentlo Member Posts: 29
    Dan moet ik voor plusminus 115 users een dummy-id gaan aanmaken. Lijkt mij geen optie.
  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Kun je uitleggen welke tool je gebruikt? Volgens mij praten we langs elkaar heen.

    De tool die ik ken neemt gebruikersrechten op en koppelt deze aan een rol.

    Ik denk dat jij een andere tool gebruikt.
  • Options
    hansfouserthansfousert Member Posts: 46
    Ik weet niet of ik reclame mag maken, maar wij zijn heel erg tevreden over een add-on van Lanham Associates:

    http://www.lanhamassoc.com/securitymgmt.htm

    Is dat niks voor je, Gert?
    Kind regards,

    Hans Fousert
    Microsoft Certified Trainer and Jet Reports Certified Trainer
  • Options
    Gert_BarmentloGert_Barmentlo Member Posts: 29
    Hans,

    Ziet er heel goed uit, maar zal wel een paar centen kosten!
    Is het een geregistreerde add-on bij MBS?

    Groeten,
    Gert
  • Options
    hansfouserthansfousert Member Posts: 46
    Het is een geregistreerde add-on. En de prijs - zou je eens na moeten vragen bij de verkoper van je NSC. Het zal je reuze meevallen als je ziet wat je er voor krijgt!

    Vooral die beveiliging van velden op form-niveau. Ga maar eens na wat het je aan tijd en licenties kost om allerlei individuele forms aan te maken. Dan heb je het zo terugverdiend.
    Kind regards,

    Hans Fousert
    Microsoft Certified Trainer and Jet Reports Certified Trainer
  • Options
    DenSterDenSter Member Posts: 8,304
    De user right setup tool gebruik je om een rol aan te maken. Ik zie niet in waarom je dat moet doen voor 115 gebruikers. Als de rol enmaal is aangemaakt, kan je hem aan database logins koppelen, maar ook aan windows gebruikers.

    De Lanham add-on is hartstikke leuk, maar kijk wel uit wat je doet. De installatie procedure cre-eert objecten die niet altijd in je licentie zitten, end an kan je ze handmatig zitten aanpassen.
  • Options
    hansfouserthansfousert Member Posts: 46
    Nou weet ik dat we een beetje afdwalen van het eerste deel van dit onderwerp, maar....

    wat bedoel je, Daniel, met dat stukje over objecten die gecreerd worden die niet in je licentie zitten? Ik herken dat namelijk niet.

    Alvast bedankt!
    Kind regards,

    Hans Fousert
    Microsoft Certified Trainer and Jet Reports Certified Trainer
  • Options
    DenSterDenSter Member Posts: 8,304
    Je koopt die Lanham add-on per granule. Als je bijvoorbeeld alleen GL en Inventory koopt, en je klikt per ongeluk ook op de Sales granule in the Security Setup, dan cre-eert de installatie codeunit objecten voor history en security voor de sales tabellen, inclusief functies in the standaard sales tabellen die die nieuwe objecten aanroepen. Als je dan vervolgens history instelt voor de sales tabellen en je maakt een nieuwe verkoop order, dan probeert de add-on een history record te maken in de nieuwe tabel, en omdat je daar de licentie niet voor hebt, krijg je een foutmelding.
  • Options
    hansfouserthansfousert Member Posts: 46
    Aha! Dus je moet gewoon voorzichtig zijn met installeren. Dan denk ik dat wij dat tot nu toe gedaan hebben :)

    Bedankt voor de tip, Daniel!
    Kind regards,

    Hans Fousert
    Microsoft Certified Trainer and Jet Reports Certified Trainer
  • Options
    Gert_BarmentloGert_Barmentlo Member Posts: 29
    De user right setuptoool gebruik je om voor een specifieke user(s) een rol aan te maken mbv client monitor. Dit kan alleen voor user(s) met databaseaanmeldingen!! Je zal dus voor een (groot) aantal users database-aanmeldingen moeten maken. Wij werken met 5 verschillende bedrijven in 1 database. Dus medewerkers van afdelingen hebben per bedrijf verschillende rechten.
  • Options
    Gert_BarmentloGert_Barmentlo Member Posts: 29
    Is het met de Lanham add-on ook mogelijk om de Security Setup obv windowsaanmeldingen te doen?
    Is deze add-on zowel op Native of SQL database mogelijk?
    Ik vind op beide vragen geen antwoord in de brochure op internet. Wellicht weten jullie dat.
  • Options
    DenSterDenSter Member Posts: 8,304
    Misschien is dit een kwestie van een misverstand. Je hebt het over een tool die 'rollen' cre-eert. Een 'Rol' is iets dat je aan verscheidene gebruikers kan koppelen, dus je hoeft niet voor elke gebruiker dezelfde rol aan te maken. En zodra je een rol hebt voor gebruiker A, kan je dezelfde rol gebruiken voor gebruiker B, die hoef je niet nog een keer te cre-eren.

    Een 'Rol' is een unieke entiteit, die je aan database gebruikers kan koppelen, maar ook aan windows gebuikers. Dus als jij een dummy database gebruiker hebt, noem 'm BERT, waar je een rol voor aanmaakt, noem de rol 'ROL1', dan is de rol, met de permissies opgeslagen in de database (tabel 2000000004 voor de user role en tabel 2000000005 voor de permissies). Dan kan je vervolgens naar windows gebruikers gaan, je klikt op 'rollen', en voila, je zal zien dat ROL1 beschikbaar is voor je windows gebruiker.

    Je hebt dus maar 1 database gebruiker nodig om de rol aan te maken. Als je ervoor kiest om voor elke gebruiker een aparte rol aan te maken, dan heb je inderdaad een probleem, maar dan heb je het concept van 'rollen' niet begrepen.
  • Options
    DenSterDenSter Member Posts: 8,304
    Overigens is dat ook niet waar. Je kan met de BERT gebruiker best een rol aanmaken voor gebruiker 'JAN', je moet dan alleen de rol toekennen aan JAN nadat je hem met BERT hebt aangemaakt.
  • Options
    MaringMaring Member Posts: 1
    Is er iemand bekend met tool User right setup? Het is alleen maar mogelijk om de rechten toe te wijzen aan database aanmeldingen en NIET via windows login. Heeft iemand hiervoor een oplossing?
    :D

    Ben jij de Amazing Man uit Gouda?
    ICU Arthur ....... \:D/
  • Options
    2tje2tje Member Posts: 80
    Gert,

    Toevallig net vandaag bij To-Increase een componentje gezien waarmee je Gebruikersrechten kunt instellen. Het werkt ongeveer zoals het tooltje op Mibuso, en het kan sinds kort ook overweg met Windows aanmeldingen.

    Maarten
Sign In or Register to comment.