Options

meerdere database servers

Jan_LathouwersJan_Lathouwers Member Posts: 23
edited 2005-07-29 in NAV Dutch speaking only
Dag iedereen

Ik probeer momenteel twee database servers te runnen: eentje met netbios en eentje met tcp op dezelfde database. Ik heb ze geïnstalleerd zoals in de navision documentatie aangegeven staat.

De servers starten samen op zonder problemen en kunnen allebei gebruikt worden.

Enkel wanneer er gelijktijdig clients op de twee servers connecteren krijg ik een foutmelding die zegt dat het bestand (de database) reeds in gebruik is.

Iemand enig idee?

Comments

  • Options
    flfl Member Posts: 184
    Jan,

    Ik denk dat dit normaal is. Bij SQL-server kan je ook niet dezelfde database 2 keer openen. Enkel bij kleinere databases, zoals bv access, kan dit. Dit soort databases steunt dan echter op het principe van file-sharing. Hierdoor is het aantal gelijktijdig gebruikers minimaal.

    Bij een database server gaat men er vanuit dat minimale behoefte is aan connection. Meestal wordt een database geconnecteerd, recordset gelezen, connectie afgesloten. Het updaten gebeurt vaak op basis van een optimistic concurrency. Echter nu wil je 2 databases dezelfde files laten gebruiken. Hoe weet een server nu of de data correct is. De andere is immers boekingen aan het doen en heeft bv wel al de inkooporder aangepast maar nog niet de artikelposten weggeschreven. Dit kan enkel maar juist gaan als er een database server is. Deze handelt namelijk de queue af, waardoor er weer een consistente database is. Vandaar dus ook dat een database server in mijn ogen steeds een exclusieve toegang nodig heeft tot de databasefiles. Het mechanisme dat Navision ingebouwd heeft om een user steeds een consistente database aan te bieden zit dus verwerkt in de client en server exe. Deze zorgen er dan ook voor dat eerst alle opdrachten die bij elkaar horen achter elkaar worden uitgevoerd in de database. Dit om te vermijden dat inconsistentie ontstaat.

    Ik vermoed dus dat dit probleem niet te verhelpen is.

    Francois
    Francois
    Consultant-Developper

    http://www.CreaChain.com
Sign In or Register to comment.