Options

Waardeverminderings% registreren in de tabel artikel

tomdepoortertomdepoorter Member Posts: 65
edited 2013-03-01 in NAV Dutch speaking only
Beste


In het kader van de inventaris en stockwaardering, kom ik volgend probleem tegen.

We waarderen op basis van de inkoopprijs.

Een aantal artikelen in ons gamma zijn echter al wat ouder
en die wenst onze financiële dienst nog eens extra negatief te waarderen op basis van een bepaald percentage.
Deze waardering gebeurt buiten NAV in Excel.

Ik ben zeker dat niet alle stuks van die artikelen dit jaar de stock zullen verlaten,
bijgevolg dient die oefening volgend jaar opnieuw te gebeuren.

Daarom zou ik graag dit verminderingspercentage ergens in de tabel artikel willen plaatsen.
Kwestie dat deze kennis ook in ons ERP-systeem zit en er niet buiten.
Ik vind daarvoor echter niet onmiddellijk een gepast veld.

Hebben jullie hieromtrent ideeën?

Alvast bedankt voor tips.

Mvg

Tom

Comments

  • Options
    MaximusMaximus Member Posts: 105
    Beste Tom,

    de herwaardering van de voorraad dien je te doen via het Herwaarderingsdagboek. je kan hier de nieuwe Kostprijs of Voorraadwaarde ingeven. Als je vervolgens het Herwaarderingsdagboek boekt wordt er een Waardepost gemaakt van het type Boekingssoort = Herwaardering. Zo kun je de historie van de herwaardering van de kostprijs altijd makkelijk terughalen.

    Gr. Max
  • Options
    tomdepoortertomdepoorter Member Posts: 65
    Dag Max

    Dit herwaarderingsdagboek was een nieuwe ontdekking voor mij.

    Echter dit is niet helemaal hetgeen waar ik op zoek naar ben.

    Gezien het herwaarderingsdagboek gelinkt wordt aan een positieve artikelpost, betekent dit dat ik bij gebruik hiervan,
    een dagboekregel moet aanmaken per positieve artikelpost waarvan er nog voorraad resteert (of misschien zelfs alle positieve artikelposten).
    Klopt dit?

    Ik zoek eigenlijk een manier om de voorraadwaarde als het ware automatisch te laten afschrijven tegen een bepaald percentage.

    Bv. De stock routeert echter niet meer of weinig. Daarom wensen wij de voorraadwaarde jaarlijks met 25% laten zakken.
    jaar 1 voorraadwaarde € 1.000
    jaar 2 voorraadwaarde € 750
    jaar 3 voorraadwaarde € 562,5
    ...

    Mvg

    Tom
  • Options
    MaximusMaximus Member Posts: 105
    Hoi Tom,

    dan zou ik eens kijken naar Financieel beheer -> Periodieke activiteiten -> Periodieke dagboeken. Je kan daar boekingen ingeven die met een bepaalde frequentie terugkomen. Als ik je verhaal goed begrijp moet je kiezen voor Methode R VaRiable, Frequentie 1J, Documentsoort = leeg, Rekeningsoort = Grootboekrekening en Rekeningnr. = de grootboekrekening waar deze goederen op staan.

    Je kan gebruik maken van de Help die aan dit scherm hangt. Die is behoorlijk uitgebreid.

    Als je geen aparte grootboekrekening voor deze goederen hebt zou ik deze maken en het zaakje via het Diversendagboek overboeken.

    Maak ook een aparte Voorraadboekingsgroep voor deze artikelen en stel als Voorraadrekening de nieuwe grootboekrekening in. Koppel deze voorraadboekingsgroep tenslotte op de relevante artikelkaarten.

    Gr. Max
  • Options
    tomdepoortertomdepoorter Member Posts: 65
    Dag Max


    Hartelijk dank voor je uitleg.
    Ik ga dit intern met de dienst boekhouding bekijken.

    De werkwijze is compleet anders dan hetgeen we momenteel doen.


    Mvg

    Tom
Sign In or Register to comment.