Hallo allemaal,
wij werken al een tijdje met CODA binnen ons bedrijf en zijn daar over het algemeen vrij tevreden over, althans na enkele maatwerkaanpassingen. Wij werken met gestructureerde mededelingen op onze uitgaande facturen die bestaan uit een klantnummer en een factuurnummer, waardoor we betalingsregels in het CODA-bestand automatisch kunnen matchen met de juiste klant/leverancier en daar vereffenings-id's aan toe kunnen kennen. Voor de rest (uitgaande betalingen en inkomende betalingen zonder gestructureerde mededelingen) vereffenen wij manueel volgens de zeer uiteenlopende berichten die onze klanten af en toe weten te verzinnen.
Echter worden wij geregeld nog steeds geconfronteerd met het volgende:
Wij hebben klanten in ons systeem zitten die ook leverancier zijn (of andersom, hoe je wil). Als zij betalen aan ons (of wij betalen aan hen) dan gebeurt het meermaals dat zij enkel het verschil betalen tussen wat wij hen moeten betalen en wat zij ons moeten betalen. Concreet: leverancier X is ook klant X in ons systeem. Wij hebben voor 10.000 euro bij hen gekocht en zij kochten voor 12.000 euro bij ons. In plaats van dat wij 10.000 naar hen overschrijven en zij 12.000 terug overschrijven, ontvangen wij van hen enkel een betaling van 2.000 euro.
So far so good, maar het CODA scherm verplicht ons om als type leverancier of klant te kiezen (of grootboek, maar dan moeten we achteraf nog handmatig gaan vereffenen), waardoor we enkel de facturen aan die zijde te zien krijgen om mee te vereffenen. Maar om goed te zijn vereffent deze inkomende betaling zowel een inkoopfactuur als een verkoopfactuur.
Zijn jullie er ook al mee geconfronteerd geworden en is er een eenvoudige oplossing of workaround voor? Anders zullen we ons moeten verlaten op maatwerk, hetgeen op zich ook geen ramp is maar als het standaard kan...
Alvast bedankt!
0
Comments
1. als wij ons betalingsvoorstel aanmaken voor een leverancier die ook klant is bij ons, kunnen we dan op een of andere manier via standaard Navision enkel het saldo tussen de twee betalen en alle aan- en verkoopfacturen afpunten? Is er m.a.w. een mogelijkheid om een relatie tussen klant en leverancier te leggen via standaard Navision?
2. als wij ons voorstel aanmaken komen er zowel facturen (positief) als creditnota's (negatief) in het voorstel te staan. Echter, als ik het betalingsbestand wil aanmaken, krijg ik een foutmelding dat negatieve bedragen niet toegelaten zijn. Is er een instelling binnen Navision die facturen en creditnota's van éénzelfde leverancier bundelt in één regel? En hoe gaat Navision dan om met de betalingsmededeling?
Concreet: we hebben een inkoopfactuur van leverancier X van 1000 euro en een creditnota ontvangen van die leverancier voor 100 euro. Op dit moment komen er twee regels in mijn betalingsvoorstel te staan: eentje van 1000 euro en eentje van -100 euro. Graag had ik slechts één regel voor leverancier X met daarop 900 euro, waartegen zowel de inkoopfactuur alsook de creditnota vereffend worden.
Alvast bedankt...
Mededeling afkappen: mededelingen worden aan mekaar geplakt, met deze optie zullen deze mededelingen worden afgekapt als ze aan de maximum lengte zitten: bijvoorbeeld (ingekort) FACT000001FACT000002CRED00003 wordt dan FACT000001FACT000002CRE ( het aantal tekens dat kan gebruikt worden is langer)
|To-Increase|