Posten blijven open bij gebruik telebankieren

tinoruijstinoruijs Posts: 1,226Member
edited 2009-10-02 in NAV Dutch speaking only
Hoi,

Ik loop tegen het volgende probleem aan.
Een leverancier heeft op het tabblad Betaling bij Betalingscondities een betalingsconditie waarbij "Korting %" gevuld is. Dit houdt dus in dat als je binnen de Kortingsvervaldatum-periode een leverancier betaalt, je korting krijgt op de betaling.

Maak nu voor zo'n leverancier een factuur en een creditnota aan en maak vervolgens in Telebankieren een voorstel aan voor deze leverancier waarbij deze twee posten opgenomen worden.

Verwerk het voorstel en maak een export tbv een extern telebankierenpakket.

Ga naar het Bank-/Giroboek en kies voor "Betaalrun toevoegen" onder de knop Telebankieren.
Deze functie maakt een bank-/giroregel voor de betreffende leverancier.

Als je vervolgens boekt (F11), worden de openstaande leveranciersposten maar deels vereffend. De posten blijven open. Het kortingsbedrag blijft openstaan op de leveranciersposten. Het saldo op de leveranciers is wel 0.

openpostenNAV.JPG

Wie kent 't probleem en wie heeft er een oplossing voor?
Ik kwam 't probleem tegen in NAV 4.0 SP2, maar ook in NAV 2009 gaat het fout.

Bij voorbaat dank,

Tino Ruijs
Microsoft Dynamics NAV specialist

Comments

  • Mike1Mike1 Posts: 78Member
    Hoi Tino,

    Heb je de verkoopinstellingen ook goed staan?

    In de verkoopinstellingen op het tabblad Algemeen kun je de optie "Korting boeken" selecteren.

    Wellicht hangt het daarmee samen?
    Man who put head on railroad track get splitting headache...
  • tinoruijstinoruijs Posts: 1,226Member
    He Mike,

    Dat veld is in deze functionaliteit niet van belang.
    't staat overigens wel op Alle.
    Bedankt voor het meedenken! :wink:

    Tino Ruijs
    Microsoft Dynamics NAV specialist
  • Mike1Mike1 Posts: 78Member
    Ik bedoelde overigens de inkoopinstellingen....... :oops:
    Man who put head on railroad track get splitting headache...
  • Red-EagleRed-Eagle Posts: 107Member
    Heb je ook bij instellingen een grootboekrekening geselecteerd waarop de betalingskortingen moeten worden weggeboekt?
  • Mike1Mike1 Posts: 78Member
    Hoi Tino,

    Weet je inmiddels de oplossing al???

    Heb nu een klant waarbij hetzelfde speelt........ :-k
    Man who put head on railroad track get splitting headache...
  • bBagheerabBagheera Posts: 6Member
    kan het zijn dat je binnen de gestelde termijn de betaling aanmaakt, maar dat als je de bank doorboekt, de termijn verstreken is? Want in dat geval zal nav de korting niet meer als korting herkennen en verwerken. en blijft ie dus open staan

    Oplossing als dit het probleem is:
    De factuur in z´n geheel afboeken en de korting handmatig op een nieuwe regel boeken in de bank

    of

    de kortingsperiode (de periode waarbinnen de betalingskorting nog mag) oprekken. dit kan in de tabel waar je ook aangeeft hoeveel procent korting er is.
  • BertDeGoeiBertDeGoei Posts: 1Member
    Mike, Tino, Hebben jullie een oplossing gevonden? Hoor het graag!
  • tinoruijstinoruijs Posts: 1,226Member
    Ik geloof dat we gegaan zijn voor de functionele oplossing om anders met kortingen om te gaan.
    Maar welke weet ik niet meer.
    Helaas dus geen technische oplossing gevonden/gemaakt.

    Tino Ruijs
    Microsoft Dynamics NAV specialist
Sign In or Register to comment.