Niet-aftrekbare BTW

marleenvdwmarleenvdw Member Posts: 18
edited 2009-03-23 in NAV Dutch speaking only
Hallo,

Kan iemand me vertellen waar in Navision je ergens kan instellen op welke rekening de niet-aftrekbare BTW geboekt wordt?
Staat default ingesteld om te boeken op dezelfde rekening als waar het netto-bedrag van de factuur geboekt wordt, denk ik.

Kan je dit ergens zelf aanpassen en kan dit dan voor verschillende rekeningen op een verschillende manier ingesteld worden?

Bedankt.

Marleen

Comments

• Adriaan2kAdriaan2k Member Posts: 159
    Je zou een nieuwe BTW-bedrijfsboekingsgroep kunnen aanmaken en hier de grb-rekeningen aan koppelen waarop je de niet-aftrekbare btw geboekt wilt hebben. Deze kun je dan evt. koppelen aan de betreffende leverancier/klant waarop dit van toepassing is.

Ik heb dit een keer eerder meegemaakt met buitenlandse leveranciers die wel btw berekenen.
    Dit mag niet in de normale btw-aangifte worden meegenomen maar kun je aan het eind van het jaar op een speciale wijze terugvorderen. Is dat wat je bedoelt ?
    mvg Adriaan
  • Luc_VanDyckLuc_VanDyck Member, Moderator, Administrator Posts: 3,633
    In de Belgische NAV versies, is een veld "Niet-aftrekbare btw %" toegevoegd op de grootboekrekeningkaart (tab Boekingsinfo).
    Het gedeelte van de BTW wat niet aftrekbaar is, wordt dan bijgeteld bij de kosten. Dus volgens mij kan je hiervoor geen aparte grootboekrekening opgeven.
    No support using PM or e-mail - Please use this forum. BC TechDays 2024: 13 & 14 June 2024, Antwerp (Belgium)
  • marleenvdwmarleenvdw Member Posts: 18
    Had gehoopt dat we op 1 of andere manier kunnen afwijken van de automatische boeking van dat % op de kostenrekening

Bv.
    Bij leasing van personenwagens, waarbij een gedeelte van de afbetaling geboekt wordt op een balansrekening, dient de niet aftrekbare BTW op een kostenrekening geboekt worden en niet op die balansrekening.

Tja... blijkbaar zullen we af en toe toch nog eens zelf iets moeten doen en een paar postjes boeken. :)
  • Luc_VanDyckLuc_VanDyck Member, Moderator, Administrator Posts: 3,633
    marleenvdw wrote:
    Tja... blijkbaar zullen we af en toe toch nog eens zelf iets moeten doen en een paar postjes boeken. :)
    De slogan van Navision vroeger was niet voor niets: "Complex Problems – Simple Solutions" ;-)
    No support using PM or e-mail - Please use this forum. BC TechDays 2024: 13 & 14 June 2024, Antwerp (Belgium)
  • Mike1Mike1 Member Posts: 78
    Hoi,

Je kunt toch gewoon een btw-productboekingsgroep 0% aanmaken, en hier een kostenrekening aan koppelen??

Deze kostenrekening, in het geval van de lease kosten, zou je ergens in de buurt van de autokosten moeten opnemen en "BTW-Niet aftrekbaar" moeten noemen o.i.d.
    Man who put head on railroad track get splitting headache...
  • Mike1Mike1 Member Posts: 78
    Ik bedoel dus eigenlijk BTW 100%, je wilt immers het volledige bedrag toewijzen aan de kosten.... :oops:
    Man who put head on railroad track get splitting headache...
  • JacoJaco Member Posts: 16
    Op 5.0 (en volgens mij ook lagere versies) kan je in de boekhoudinstellingen aangeven tot welk bedrag de BTW aangepast mag worden.
    Daarna moet in de inkoopinstellingen worden aangegeven dat het BTW bedrag mag worden aangepast.

Bij het boeken van de inkoopfactuur het BTW bedrag aanpassen (in de statistiek) voor het bedrag wat niet aftrekbaar is.
    Dit niet aftrekbare bedrag moet je dan handmatig boeken op een kostenrekening waarover geen BTW berekend moet worden.

Beetje omslachtig maar zeker voor periodieke facturen goed te doen.....
Sign In or Register to comment.