Invoer grote hoeveelheid artikelen

NavspiderNavspider Member Posts: 6
edited 2009-01-07 in NAV Dutch speaking only
Hallo allen,

Wij willen een flink aantal artikelen invoeren. Ik zit te kijken naar mogelijkheden om dit bij voorbeeld via dataports of een of andere tool te doen. De artikelkaart is complex omdat onder bepaalde velden weer andere tabellen aanhangen. denkende aan bijvoorbeeld: basiseenheid, tekstuitbreiding, stuklijsten, enz.

Om dan tien verschillende dataports te laten maken en te gebruiken is dan behoorlijk gebruiksonvriendelijk. Het is de bedoeling dat de verantwoordelijke voor artikelinvoer dit gaat doen met behulp van dataports of eventuele andere tools.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij hierbij helpen?

Navspider
IT-manager (systeembeheer, applicatiebeheer en data-analist)

Comments

• Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Je kunt in 1 dataport verschillende tabellen vullen. Die moeten wel in hetzelfde bestand zitten.

Je kunt in je dataport ook code toevoegen om zo de andere tabellen te vullen als je daar regels voor kunt verzinnen.

Dataports zijn niet het meest performant in Navision op SQL. Voor grote hoeveelheden kun je beter SQL Bulk insert gebruiken. Je code kun je dan in T-SQL programmeren.

Let op dat wanneer je met grote hoeveelheden stambestanden werkt (100k +) Navision op SQL langzaam wordt. Dit is opgelost in een SQL Hotfix.
  • NavspiderNavspider Member Posts: 6
    Hoi Mark

1 dataport maken voor de verschillende tabellen lijkt me wel een goede oplossing. Wat bedoel je met 1 bestand vullen?
    Bedoel je dan de Navision database........?

De andere optie heeft mogelijkheden, maar zegt mij wat minder vanwege tekort aan ervaring op programmeerniveau. Maar ik zal het onze consultant vragen.

Groet,

Navspider
  • Mike1Mike1 Member Posts: 78
    Hallo,

Weet niet met welke versie je werkt, maar vanaf 5.0 kun je d.m.v. gegevensmigratie een tabel selecteren welke je wilt exporteren naar Excel, binnen die tabel kun je aangeven welke velden je wilt selecteren. In Excel kun je dan die gegevens copy-pasten, en vervolgens kun je de gevulde tabel weer via de functionaliteit gegevensmigratie inlezen.
    Man who put head on railroad track get splitting headache...
  • NavspiderNavspider Member Posts: 6
    Hoi Mike1,

ja, ik weet het. handige functie. Helaas hebben we Navision 3.7
    Waarschijnlijk laat ik een soort tussentabel aanmaken in navision waar de gebruiker verantwoordelijk voor artikelbeheer kan invoeren. Dus dat alle gegevens op 1 scherm ingevoerd kan worden, met daarbij een kopie-optie.

Groet,

Navspider
  • WaldoWaldo Member Posts: 3,412
    ...
    Dataports zijn niet het meest performant in Navision op SQL. Voor grote hoeveelheden kun je beter SQL Bulk insert gebruiken. Je code kun je dan in T-SQL programmeren.
    ...

Mark, ben je zeker dat je dit wilt doen op SQL? Wat met validaties? Dan moet je hier naar mijn mening toch heel bewust mee omgaan ... :-k

Het artikelbestand is inderdaad een merde, en vraagt meestal een functionaliteit waar business logica achter zit, om onderliggende tabellen mee te vullen. Wij hebben dit indertijd opgelost met een ExcelImporter te creëren die werkt met RecordRef en veldrelaties. Het nadeel van deze importer is het feit dat die supertraag wordt als je bestand meer dan 10000 records bevat. RecordRef heeft niet echt een efficiënt geheugenbeheer.

We zijn er dan ook van afgestapt en hebben nu een alternatief. Het komt erop neer dat we een 'standaard' excel voor artikelen voorzien met standaard validaties en dergelijke. Niet met RecordRef, dus dedicated voor de ItemTabel (en nog een paar andere tabellen). Alles gebeurt gewoon in code. Deze manier vertraagt niet (of toch niet opmerkelijk :wink:), dus zou ik dan ook aanraden in uw geval.

Just my 2 cents.

Eric Wauters
    MVP - Microsoft Dynamics NAV
    My blog
  • JacoJaco Member Posts: 16
    Mike1 wrote:
    Hallo,

Weet niet met welke versie je werkt, maar vanaf 5.0 kun je d.m.v. gegevensmigratie een tabel selecteren welke je wilt exporteren naar Excel, binnen die tabel kun je aangeven welke velden je wilt selecteren. In Excel kun je dan die gegevens copy-pasten, en vervolgens kun je de gevulde tabel weer via de functionaliteit gegevensmigratie inlezen.

Dit gaat misschien wat meer "off-topic" maar helaas is de datamigratie in 5.0 nog niet geheel "bug-vrij". Tenminste dit is mijn ervaring.....
    Zo werden bv bedragen gedeeld door 1000 of van bedragen werd het bedrag afgerond en de decimalen van het afgeronde bedrag afgetrokken.
    Het is wel een tool die potentie heeft omdat gebruikers geen programmeerkennis nodig hebben zoals bv bij dataports.
    Maar je moet achteraf wel je data erg goed controleren......

Groet,
    Jaco
  • Mike1Mike1 Member Posts: 78
    Hoi Jaco,

Wat je zegt klopt, gegevensmigratie in 5.0 is niet helemaal :bug: -vrij. Weet overigens niet of het in 5.1 al is opgelost??

Weet wel dat het te maken heeft met o.a. de landinstellingen van je pc.

Heb het zelf eens meegemaakt dat kostprijzen in de item-tabel niet goed werden geïmporteerd. Bijv. artikelen met een waarde van € 1,50 werden door Nav als € 150 geïmporteerd. Dit heeft te maken met taal instellingen.

Dit is overigens op te lossen door:

- Voor de import de landinstellingen in het configuratiescherm van je pc op "Engels(VS) te zetten.
    - Dan de migratieimport verwerken en vervolgens de landinstellingen weer terug zetten naar NL.
    Man who put head on railroad track get splitting headache...
Sign In or Register to comment.