Prospects / potentiele klant invoeren

BramGroothuijseBramGroothuijse Member Posts: 7
edited 2008-08-21 in NAV Dutch speaking only
Ik heb jullie hulp nodig. Hoe kan je eenvoudig potentiele klanten + (contactpersonen) bijhouden in Navision?

Reeds geprobeerd om een nieuwe contactkaart aan te maken van type Bedrijf en vervolgens hier medewerkers van dit bedrijf aan te koppelen, echter komt Navision dan met de foutmelding dat de bedrijfscontactkaart geen klant is..

Om nu van iedere prospect een klantkaart aan te maken lijkt me ook wat overbodig.

Is hier een handigheidje voor?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Bram Groothuijse

SLS | Specialist in spare part logistics

Comments

  • Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Normaal gezien maak je idd van het bedrijf een basiscontact aan van het type bedrijf, vervolgens maak je de personen als persoon aan in de contactkaart en koppel je die aan een bedrijf. Je krijgt ze dan netjes gesorteerd en ingesprongen in je overzicht.

    Personen kunnen geen klant worden. (AFAIK).
  • DenSterDenSter Member Posts: 8,307
    Het probleem is alleen dat NAV kennelijk wil dat dat bedrijfscontact eerst wordt omgezet naar een klantkaart, voordat je daar personen aan kan koppelen.

    De vraag is dus of je bedrijven en personen als contact kan hebben, zonder daar eerst klanten van te maken.
  • ajhvdbajhvdb Member Posts: 672
    Ja, Mark heeft gelijk. :)

    1.
    Een "omweg" kan nog zijn een "Prospect" dummy bedrijf te maken en hieronder de ctc persoon aan te maken.

    Voor de adresgegevens gebruik je dan het alt. adres (wel eenmalig instellen bij periodes)

    Met een paar aanpassingen worden de gegevens dan overgenomen bij de offerte, etc.

    2.
    Je kunt ook de ctc persoon als bedrijf aanmaken en in Naam2 de naam van de ctcpersoon. Ook dan met een paar aanpassingen worden de gegevens weergegeven.

    Ps.
    Dit had ik toch al verteld. :?
  • BramGroothuijseBramGroothuijse Member Posts: 7
    Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik ga voor de optie om een potentiele klant in als bedrijf CTC aan te maken en de persoon in te voeren bij naam 2. Tevens voeg ik een functiegroep toe "potentiele klant". Zodat in het contactenoverzicht snel te zien is wat voor soort relatie het is.

    Tevens even uitgetest wat er gebeurd als de potentiele klant een klant wordt. Via de functie maken als .. klant (via klantsjabloon) krijg ik de melding : "1020 is reeds aanwezig".. Dit is inderdaad al een reeds bestaand debiteurennummer. Waarom wordt deze potentiele klant niet toegewezen aan het eerste vrije debiteurennummer?
    Bram Groothuijse

    SLS | Specialist in spare part logistics
Sign In or Register to comment.