retourorders in nav 5.0

jasmonjasmon Member Posts: 5
edited 2008-07-20 in NAV Dutch speaking only
als gebruiker van nav. 5.0 de volgende vraag,

recent zijn wij live gegaan met 5.0. Wat in de praktijk nog niet was voorgekomen is het verwerken van een retour van de klant.

klant stuurt goederen terug en moet daar een creditnota voor krijgen, mij is nu geleerd (door implementatie consultant ) daar een directe creditnota voor te maken (met een voorraadmutatie) en te boeken. Voor mijn gevoel ontbreekt hier dan de logistieke afhandeling, immers, het magazijn krijgt iets binnen en zou er toch een werkflow moeten zijn?

dat het resultaat een creditnotqa is, dat is duidelijk, de weg hiernaartoe vind ik kort door de bocht
nu gebeurt dat telefonisch, en handmatig, klant stuurt terug, aan de hand van de klantpakbon wordt de credit gemaakt en geboekt, het magazijn wordt gebeld om te vertellen dat goederen weer op voorraad mogen......
ik dacht dus dat eigenlijk de functionaliteit van retourorders hiervoor gebruikt zou moeten worden.
retourorder invoeren, een logistieke / magazijn afhandeling d.m.v. verwerken van een magazijnbon, en dan een creditnota.

wie kan mij dit proces verduidelijken?
zit ik op het juiste spoor?

alvast bedankt

Jasmon.

Comments

• krikikriki Member, Moderator Posts: 9,112
    De magazijn afwerking van een retourorder volgt dezelfde logica als de aankomst van goederen van een leverancier.
    Je moet enkel een verkoop retour order aanmaken (dit moet dan wel in de licensie opgenomen worden).
    Als jullie de warehouse-module gebruiken, kun je die verkoop retourorder daarin opnemen en vanaf dan volgt het compleet dezelfde weg als een aankoop van een leverancier.
    Om dat de credietnota te maken, is het min-of-meer dezelfde manier als een verkoopfactuur: Je maakt een nieuwe credietnota en neemt de geboekte lijnen van een ontvangen retour.
    Regards,Alain Krikilion
    No PM,please use the forum. || May the <SOLVED>-attribute be in your title!

Sign In or Register to comment.