Options

Hogeschool stapt over van 3.70 naar 5.0 (EDUCATIEF GEBRUIK)

hvdhoevenhvdhoeven Member Posts: 99
edited 2008-01-27 in NAV Dutch speaking only
En van CSIDE naar SQL.
Wie heeft tips over wat we moeten installeren van
-Navision
-SQL Server
om met onze studenten op een goede stabiele manier gebruik te kunnen maken van Dynamics NAV. We hebben nu 14 databases met elk 40 bedrijven in de lucht. Het is geen commerciele licentie, we hebben NAV alleen om onze studenten te leren wat ERP is. NAV ondersteunt dus NIET onze bedrijfsprocessen.

Op dit moment hebben we originelen van (vijf verschillende) specifieke databases, die na elke onderwijsperiode van 10 weken weer teruggezet worden naar de beginsituatie (er komt dan immers een nieuwe groep studenten). Elke database heeft als gezegd 40 bedrijven, die elk aan een student zijn gekoppeld. We gebruiken nu databaselogin met student01 heeft bedrijf01, student02 heeft bedrijf02 enz. Dat gaat echter bij SQL niet op (we hebben nu in alle databases bedrijven en loginaccounts met dezelfde naam). Omdat de namen van studenten elke 10 weken wisselen hebben we besloten niet van windowsaanmeldingen gebruik te maken. Hetr lijkt erop dat de komst van SQL een stuk flexibiliteit kost: we moeten veel specifieker usernames, databasenamen, bedrijfsnamen gaan toepassen. Een kleine inventarisatie levert op dat we tegen de 2000 SQL users moeten aanmaken. Er schijnen scripts voor te ebstaan, die meteen de rechten in NAV kunnen regelen.

Heeft iemand tips hoe we dit probleem kunnen oplossen? En wellicht voorbeeldscripts?

Verder zien we dat het gebruik van reporting in SQL Server steeds belangrijker wordt. Op welke wijze kunnen we onze studengten hiermee laten werken? Wat moeten zij beschikbaar krikjgen van SQL Server en is dat niet zonder gevaar (dat ze gegevens van andere studenten weggooien of verminken)...

Jullie bijdrage(n) aan deze startpost zijn van harte welkom.
We zijn geen commerciele klant, dus aanbiedingen van dienstverlening door consultants zijn niet zo heel zinvol... wel wanneer ze gratis zijn natuurlijk ;-)

Alvast onze adnk voor het meedenken en reacties.

Hans van der Hoeven
Docent ERP Avans Hogeschool
's-Hertogenbosch - Tilburg - Breda
jpm.vanderhoeven@avans.nl

Comments

  • Options
    krikikriki Member, Moderator Posts: 9,090
    -Willen jullie 1 centrale SQLserver op een server-pc zetten of SQLServer op elke PC van de studenten? Ik denk dat 1 centrale server beter is.
    -Ik denk dat het beter is elke student zijn eigen DB te geven. Aangezien dat elk bedrijf zijn eigen tabellen heeft, zou dat ENORM veel tabellen geven per DB.
    -Ik moet toegeven dat ik niet of de jullie licentie per DB kan worden toegekend. Als jullie 1 centrale SQLserver hebben, is het noodzakelijk de licentie per database te zetten, anders kunnen maar n (maximum gebruikers) studenten tegelijkertijd werken. Als het per DB is, dan is het n studenten per DB.
    -Wat Navision betreft, hebben jullie enkel de basis-installatie nodig. Deze installeert de fin.exe en finsql.exe zonder de Navision DB. De finsql.exe hebben jullie nodig om te connecteren op de SQL-db.
    -Een trukje voor de security:definieer ENKEL security op SQL-niveau. Met verschillende databases is dat geen probleem. In Navision mag er dan GEEN security zitten. Op die manier hoeven jullie niet ZOWEL in SQL als in Navision security aan te maken. Er bestaan scripts om security aan te maken, maar ben geen expert met sql-scripts. Er bestaan echter verschillende (puur) SQL forums waar die scripts kunnen gevonden worden.
    -Voor reports-functionaliteit raad in aan meteen naar SQL2005 over te schakelen. Aangazien dat SQL2008 eraan komt denk ik niet dat nog veel mensen SQL2000 zullen gebruiken. (Voor Navision zijn er voorlopig nog geen plannen op SQL2008 [tenminste voor zover ik weet]).
    -In de plaats van backups in Navision te maken en die dan terug te zetten bij het opkuisen van de databases, is het beter backups te maken en die te restoren met overschrijven van de database. Ik ben niet zeken, maar het kan best zijn om een backup per database te maken nadat de SQL-permissies in orde zijn. Bij het restoren (met overschrijven van de originele DB) kan het zijn dat de permisies goed blijven.
    -Wat betreft reporting in SQL-server kan ik geen raad geven (behalve dan dat het nuttig is voor de toekomst). Maar ik denk dat hieraan minder prioriteit moet worden gegeven aangezien het slechts rapporten zijn. Moest het zijn voor toekomstige programmeurs, dan zou dit heel wat belangrijker zijn. Maar voor (toekomstige) gebruikers is de inhoud van de rapporten van belangrijk. Hoe die rapporten gecreerd worden is niet echt van belang.

    PS het zou misschien beter geweest zijn deze post in het Engels op te stellen. Dan zouden jullie antwoorden heel wat meer input krijgen.
    Regards,Alain Krikilion
    No PM,please use the forum. || May the <SOLVED>-attribute be in your title!


  • Options
    hvdhoevenhvdhoeven Member Posts: 99
    Beste Kriki,

    Dank voor je reactie.
    Ik heb je advies opgevolgd en een Engelstalige post geplaatst.
    Groet,

    Hans
Sign In or Register to comment.