Options

CRM mogelijkheden binnen Nav 4.0

TijsTijs Member Posts: 22
edited 2009-11-26 in NAV Dutch speaking only
Beste mensen,

Ik ben een student die met een project bezig is om MS CRM 3.0 moet gaan implementeren in Nav 4.0. Op dit moment zit ik in de onderzoek fase, en ben aan het onderzoeken hoe CRM en Nav allemaal werkt. MS is niet altijd even duidelijk in de informatie die ze geeft op haar pagina, het klinkt allemaal heel mooi maar het is nooit concreet.
Dus ik heb een aantal vragen en in de toekomst misschien nog meer :D Ik hoop dat jullie deze kunnen/willen beantwoorden. Misschien kunnen deze vragen heel gemakkelijk te vinden zijn maar door alle informatie die ik heb gelezen zie ik soms door de bomen het bos niet meer.

Vragen.

1. Wat zijn de CRM mogelijkheden binnen Nav 4.0 (hoe diepgaand zijn deze)

2. Is CRM 3.0 een extra programma of wordt het een deel van Nav4.0 (staat het los van Nav)

3. Als het antwoord bij vraag 2 een extra programa is, zijn er dan pakketen voor Nav die meer CRM mogelijkheden geeft dan de huidige mogelijkheden. Zo ja weten jullie dan misschien welke? en waar ze te vinden zijn?

Ik zou het vandaag bij 3 vragen houden :wink: . Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met mijn onderzoek en eventuele vragen in de toekomst.

Alvast bedank.

Tijs

Comments

  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    De CRM mogelijkheden binnen Navision zijn een stuk uitgebreider dan die van Dynamics CRM omdat het volledig geintegreerd is met Navision. Je kunt dus logistieke informatie gebruiken in je segmenten en facturen en leveringen maken vanuit je offertes.

    Dynamics CRM en Navision zijn 2 zeer verschillende applicaties die afzonderlijk door verschillende teams zijn ontwikkeld. De ontwikkeling van CRM in Navision dateert van een 8-tal jaren geleden toen de eerste versie uitkwam. Navision was toen nog zelfstandig en geen onderdeel van Microsoft. Dynamics CRM is een project van Microsoft om de zakelijke markt op de komen. Versie 1.0 was een zeer gammel en beperkt product wat alleen succes had door de naam Microsoft. Inmiddels zit het product op versie 3 en is het een stuk volwassener. CRM draait op SQL server en heeft goede off-line mogelijkheden. Het nadeel hiervan is dat op de laptops van de verkopers ook SQL server moet staan wat niet zo best is voor de performance.

    Navision 5.0 heeft nieuwe mogelijkheden die de synchronisatie met Outlook makkelijker maken. Dit heeft het product nieuwe mogelijkheden gegeven om off-line gegevens mee te nemen, iets wat in 4.0 veel lastiger was.

    De vraag die je je moet stellen is of je nu al Navision hebt. In dat geval kan het een goede beslissing zijn om Navision CRM te gaan gebruiken en dus betere integratie te hebben. Heb je nog geen Navision en wil je echt alleen CRM kun je beter Dynamics CRM kopen.

    Er bestaat geen goede stabiele integratie tussen deze 2 producten. Er zijn wat partneroplossingen verkrijgbaar. Microsoft heeft aangekondigt tenminste te wachten tot de 5.1 release met een eigen oplossing.

    Succes met je onderzoek.
  • Options
    TijsTijs Member Posts: 22
    Beste Mark,

    Bedankt voor je sneller reactie.
    Het bedrijf waar ik het project voor doe maakt sinds januari dit jaar gebruik van Navision 4.0. Je raad me dus aan om sowieso gebruik te gaan maken van de CRM mogelijkheden van Navision 4.0, dat bevestig mijn vermoedens over CRM 3.0 en de mogelijkheden van CRM binnen Navision 4.0.

    De vraag is dan;
    1. Waar kan ik deze CRM mogelijkheden binnen Navision 4.0 lezen/opzoeken
    2. Wat zijn de extra CRM mogelijkheden van Navision 5.0 en of 5.1

    3. Omdat het bedrijf pas over 1 a 2 jaar over wilt gaan van Navision 4.0 naar Dynamics Navision 5.0 en of 5.1, wat zijn de CRM mogelijkheden voor nu? En dan bedoel ik, partneroplossingen/pakketen voor CRM voor Navision 4.0. En welke zijn deze/of hoe kan ik ze vinden?

    Of blijf je er bij dat het bedrijf gewoon moet wachten tot dat ze over gaan van Navision 4.0 naar Navision 5.1 :D

    Bedankt.
    Tijs
  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Ik heb nog wel ergens een oude CRM handleiding liggen. Stuur maar een mailtje dan krijg je die.

    In alle jaren heb ik nog maar weinig mensen ontmoet die echt alle ins en outs van CRM kennen en gebruiken. Relaties aanmaken lukt meestal wel en een segmentje draaien, maar opportunities, interactielogposten en profielen ligt wat lastiger.

    Het belangrijkste verschil tussen 4 en 5 is de outlook koppeling. Het belang wat je hieraan hecht bepaalt of je wel of niet over zou moeten. Het is een verschil in technologie.

    Als je weinig maatwerk in je database hebt is een upgrade een piece of cake. Ik heb databases in 4 uurtjes geupgrade maar als je veel maatwerk hebt kan het gemakkelijk het 10 of 20 voudige hiervan worden. Als je upgrade van 4 naar 5 zullen je gebruikers er bijna niets van merken. Enige uitzondering hierop is de projectenmodule.

    5.1 is een verhaal appart. Microsoft heeft de User Interface geheel op zijn kop gezet en je zult jezelf er eerst van moeten overtuigen of dit voor jou waarde toevoegd aan het systeem. Bij 5.1 zullen geen nieuwe functionaliteiten aan het pakket worden toegevoegd, het is alleen een ander jasje.
  • Options
    Adriaan2kAdriaan2k Member Posts: 159
    5.1 is een verhaal appart. Microsoft heeft de User Interface geheel op zijn kop gezet en je zult jezelf er eerst van moeten overtuigen of dit voor jou waarde toevoegd aan het systeem. Bij 5.1 zullen geen nieuwe functionaliteiten aan het pakket worden toegevoegd, het is alleen een ander jasje.

    Ik werk met Mysolutionstore Dynamics Nav. Hier zit naar mijn idee een goede koppeling in van en naar Outlook. Ook alle interactielogposten zijn per contact op te slaan en terug te vinden (kan ook een extern document oid zijn).

    Hier heb ik eventueel wel wat werkinstructies van waar je de functionaliteit uit kan halen.

    Mark, ik dacht eigenlijk dat vanaf versie 5.1 niet alleen de UI maar ook onder de motorkap alles werd veranderd naar dot.net ?
    mvg Adriaan
  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Dat hangt er vanaf wat je verstaat onder alles.

    Momenteel wordt de C/AL code gecompileerd naar C++ code die op de client wordt uitgevoerd.

    In 5.1 wordt de C/AL code gecompileerd naar een C# assembly die wordt uitgevoerd op IIS. Afhankelijk van de groote van je bedrijf draait dit op de Navision server of op een dedicated server.

    Als programmeur merk je er niets van, als eindgebruiker nog minder.

    Een voordeel is dat er een webservices interface wordt geintroduceerd waarmee je hele leuke dingen kunt gaan doen.

    Voor de navision gebruikersvereniging heb ik een stukje geschreven over upgrades naar 5.0 en ook over SQL migratie. Hier hebben we ook 2 informatiesessies over.
  • Options
    TijsTijs Member Posts: 22
    Beste Mark en Adriaan,

    Als eerste Mark bedankt voor de “oude CRM handleiding‎” hij is goed aangekomen, deze handleiding geeft mij weer voor een tijdje genoeg lees voer :D . Maar je kon nooit genoeg informatie hebben. Vooral al je een compleet plaatje wilt krijgen.
    Dus als jullie nog leesvoer/instructies hebben en het niet erg vinden om het te dele kan dit via.
    Tijs22@hotmail.com (dit is niet mijn eigen adres, maar eentje waar ik regelmatig op kijk)

    Even 2 andere vragen.
    1. Als ik heb goed begrijp is het voordeel wat CRM 3.0 geeft (outlook), komt sowieso voor in Nav5.0 en 5.1 dus zou dit belangrijk voor een bedrijf zijn kunnen ze net zo goed blijven werken met Nav4.0 en dat updaten naar Nav5.0.

    2. Het bedrijf waar ik het onderzoek voor doe, wil graag CRM mogelijkheden en dan vooral emailmarketing campagnes en extra klanten informatie kunnen opslaan binnen Nav. Want ze gebruiken nu voor de emailcampagnes het programma (OemPro) wat een extra pakket is, maar ze willen geen extra programma’s (kan problemen veroorzaken) ze willen alles kunnen vanuit een programma namelijk Navision.

    Kan dit met Nav 4.0 en of Nav5.0 of moet dit toch met CRM3.0 of bestaan er Add-ons voor Nav4.0/5.0 voor deze mogelijkheden.

    Hoop dat ik jullie niet teveel ophoud met jullie huidige bezigheden :) .
    Bedank,
    Tijs
  • Options
    flfl Member Posts: 184
    Thijs,

    Ik heb al enkele jaren heel wat ervaring opgedaan met Nav CRM. Ik moet zeggen, bedrijven die reeds Navision in gebruik hebben moeten niet twijfelen. Navision CRM is DE oplossing dan. Ik geef graag toe, de MS CRM oplossing oogt veel beter. En ook de integratie met outlook is beter. Maar dat is slechts de schil, datgene wat de gewone gebruiker het eerst in het oog springt. Echter, nooit heb ik tot heden een klant gehad, die kiest voor een andere CRM oplossing als hij reeds Navision heeft.

    Sterke punten van Navision zijn dan zeker:
    Interactiebeheer: rechtstreeks gekoppeld aan de contacten (relaties). Al de documenten die je daarnaast in Navision afdrukt, zoals offertes, orderbevesigingen, facturen, aanmaningen,... kunnen allen dadelijk gelogd worden in de interacties. Alsof dat nog niet voldoende is kan je Navision CRM ook al het mail verkeer van je exchange server laten volgen, en als er interacties zijn tussen interne gebruikers en externe, dan zal er automatisch een interactie gebeuren, gekoppeld aan zowel contact als interne gebruiker en opgeslagen op een centrale plaats op exchange opdat iedereen deze mails kan raadplegen.
    Opportuniteiten: en hier niet zomaar wat spelen met wat "loze sales opportuniteiten" (sorry sales guys) maar de mogelijkheid om bepaalde cycli van een opportuniteit te koppelen aan een "verplichte" offerte. Hierdan kan je dan dadelijk links leggen naar de respectievelijke artikels.
    Ook de profileringen zijn binnen Navision zeer sterk. Hier heb je de mogelijkheid om bv je klanten bestand in te delen op basis van omzet, winstgevendheid, bestelgedrag,... en dat alles gebaseerd op historische sales of purchase gegevens die in Navision aanwezig zijn.
    Segmenteringen en campagnes zijn eenvoudig op te zetten. Enkel hier speelt de externe koppeling met outlook wel wat parten. Ik heb hiervoor in het verleden als eens wat maatwerk gemaakt om outlook te vermijden bij het mailen, maar een direct smtp component te gebruiken. Met versie 5.0 is dat probleem weer van de baan, alhoewel ik nog wel eens even moet nakijken of dit dan voor mass mailing/faxing ook wel degelijk werkt.
    ToDo's, contacten en agenda (het laatste als een todo in Navision) kunnen tussen Navision en Outlook gesyncroniseerd worden. Echter bij behoorlijk wat data is dit te vermijden door de zwakke koppeling met outlook t.e.m. versie 4.00. Ook dit punt moet ik nog eens testen met versie 5 wat performance betreft.

    Als je nog met vragen zit mag je deze gerust stellen. CRM is een domein waar ik zeer goed thuis in ben. (Noteer het Mark :) ).

    Dus kan je Navision gebruiken voor al je mailing, campagnes, klanten info,... Ja hoor, dit kan met Navision, en als Navision gebruiker is dat gewoon een uitbreiding op de Navision data en niet een 2de pakket dat weer aangeleerd,onderhouden moet worden. \:D/
    Francois
    Consultant-Developper

    http://www.CreaChain.com
  • Options
    TijsTijs Member Posts: 22
    Beste Francois,

    Als eerste, bedank voor je antwoordt.
    Als tweede, Zoals je zei,
    Als je nog met vragen zit mag je deze gerust stellen. CRM is een domein waar ik zeer goed thuis in ben. (Noteer het Mark :) ).


    Ik heb nog een 2 tal vragen voor je die te maken hebben met CRM, ik ben benieuwd en hoop dat je hier antwoord op hebt, want ik kan het tot nu toe niks van op internet vinden.

    1. Zit er in Navision 4.0 en of 5.0 de optie voor e-mailmarketing, en met name e-mailing naar (specifieke) klanten ( mass emailing ), zo ja kan deze ook voorgeschreven HTML code(opgemaakte emailing) invoegen.

    2. zit er in Navision 4.0 en of 5.0 de optie voor een lokaliteitmodule die aan de klant gegevens gekoppeld kan worden. Met een lokaliteitmodule bedoel ik dat klanten producten kunnen kopen waar punten op zitten, deze punten zouden dan bij gehouden worden in Navision (sparen). En met deze gespaarde punten kunnen ze inloop van tijd inwisselen voor producten. (de standaard melk doppen actie) :D

    Als deze optie niet bestaan zijn er dan add-ons die dit wel doen, zo ja welke zijn dat en waar kan ik informatie er over vinden.

    Ik ben benieuwd of je (of jullie) dit weten, hope so,

    Alvast bedankt,
    Tijs
  • Options
    flfl Member Posts: 184
    1 Nee, mass mail functionaliteit zit er niet standaard in.

    2 Nee, ook deze functie zit standaard niet in Navision.

    Hoewel, beide punten zijn met een beetje maatwerk eenvoudig te realiseren.
    Francois
    Consultant-Developper

    http://www.CreaChain.com
  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    SMTP mail zit in 5.0 toch? Uit mijn hoofd.

    En je kunt segmenteren op waardeposten, dus hoeveel van een bepaald product heeft een klant in een bepaalde tijd gekocht.
  • Options
    flfl Member Posts: 184
    SMTP mail zit in 5.0 toch?
    Ja, dat klopt. Maar dat wil nog niet zeggen dat je zomaar een mass-mailing kan starten. In feite steunt de Navision oplossing nog steeds op de Word afdruk samenvoegen oplossing. Dit is mijn inziens niet het ideale uitgangspunt voor een massa mail mee op te zetten. Maar inderdaad de smtp component is een stap vooruit in vergelijking met de outlook send functionaliteit
    je kunt segmenteren op waardeposten
    Ja dat klopt, maar dat wil nog niet zeggen dat je daarmee een oplossing hebt voor spaarpunten bij elkaar te houden, wat dat zou betekenen dat de waarde gelijk staat met de waarde punten en in de praktijk krijg je echter ook situaties zoals dubbel punten voor bepaalde artikels, actie perioden,...
    Francois
    Consultant-Developper

    http://www.CreaChain.com
  • Options
    p.willemse6p.willemse6 Member Posts: 216
    Ik wil graag toch 1 punt onder de aandacht brengen, zijnde het gebruiksgemak en het offline werken.
    Wanneer je te maken hebt met een klant die integratie met andere NAV modules belangrijker vindt dan gebruiksgemak, is NAV de beste keuze. Ook kleinere bedrijven met eenvoudige sales processen doen er goed aan NAV te gebruiken.

    Wanneer de klant echter een hardcore CRM oplossing nodig heeft, om bijvoorbeeld telemarketeers veel te laten bellen, of om op een zeer gebruiksvriendelijke manier een taken en opportunities te beheren, is CRM zeker de oplossing.
    Wanneer daarnaast veel verkopers op weg zijn (wat bijvoorbeeld in de Zakelijke dienstverlening vaak zo is) zijn de offline mogelijkheden van CRM een zeer grote pre.
    Ook email marketing, en Sharepoint integratie zijn met Dynamics CRM veel beter mogelijk (wat betreft het laatste: Dynamics CRM is webbased...)

    We hebben de afgelopen tijd zeker 10 trajecten gehad bij met name grotere organisaties (200 FTE +), waar een zeer goede afweging is gemaakt van de gewenste functionaliteit versus gebruiksgemak. Daarbij is op 1 x na, de keuze voor Dynamics CRM gemaakt. Integratie is met name beperkt tot NAW gegevens, overige was niet nodig (geen logistieke offertes, dus geen logistieke integratie nodig).

    Overigens werk ik nu al 5 jaar zeer intensief met NAV CRM, en heb het 100-en keren gedemonstreerd. Als je het hebt over het vastleggen van interacties, taken, maken van segmenten, etc.: been there, done that.

    Functionaliteit van NAV is inderdaad vergelijkenswaardig, echter het gebruiksgemak is echt een stuk lager.
  • Options
    TijsTijs Member Posts: 22
    Heren, bedank voor jullie antwoorden ik leer er elke dag meer van! :)

    Dynamics CRM heeft de meeste mogelijkheden gezien de marketing, en werkt het meest gebruiksvriendelijk.

    Maar omdat het bedrijf alles vanuit Nav wil doen(1 centraal systeem) zou er dus eventueel maatwerk moeten plaats vinden.
    fl Posted: Mon Aug 06, 2007 8:16 pm Post subject:


    1 Nee, mass mail functionaliteit zit er niet standaard in.

    2 Nee, ook deze functie zit standaard niet in Navision.

    Hoewel, beide punten zijn met een beetje maatwerk eenvoudig te realiseren.

    Francois jij zegt dat beide punten met een beetje maatwerk eenvoudig te realiseren zijn, weet jij /jullie welke bedrijven dit kunnen en doen? (webadressen) en een eventueel kosten plaatje. Zodat ik dit kan meenemen in mijn onderzoek! En het kan voor leggen aan het management. Zodat die het ROI kunnen zien.

    Ik hoop dat jullie mijn vragen weer kunnen beantwoorden zodat ik weer een stapje dichter bij kom.

    Bedankt,
    Tijs
  • Options
    NavspiderNavspider Member Posts: 6
    Hoi,

    Wij willen ook het navision CRM gedeelte effectiever gaan gebruiken. Kan ik die oude CRM handleiding ook krijgen?

    Alvast bedankt!

    Navspider
    IT-manager(applicatiebeheer, systeembeheer en data-analist)
  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Voor die handleiding graag email sturen naar mark -at- sqlperform -dot- nl
  • Options
    NavspiderNavspider Member Posts: 6
    Top, bedankt ik stuur je een mail.

    Navspider
  • Options
    Angelo63Angelo63 Member Posts: 20
    Hallo heren,

    Een vraagje betreffende 1 van de CRM mogelijkheden: een mailing maken/versturen vanuit een segment.
    ik heb een segment aangemaakt met enkele contacten hierin. In het tabblad Interactie de betreffende Interactiesjablloncode ingevuld, hierdoor staat dan ook in het vak Bijlage automatisch "Ja". Ook op dit tabblad een vinkje gezet bij Correspondentietype, en bij Correspondentietype(standaard) gekozen voor "Afdruk". Daarna geklikt op "Logbestand", echter wordt het segment niet verwerkt, ik krijg een pop-up met de tekst "Selecteer een interactiesjabloon met een bijlage".
    Daarna een vinkje gezet in het tablad Interactie bij "Word-doc. als bijlage" maar ook dan dezelfde pop-up.
    Bij de instellingen van mijn Interactiesjbloon staat de Wizardactie op "Openen", staat de Bijlage op "Ja" en er staat een vinkje bij Create attachment Read Only.

    Wie o Wie heeft een tip voor mij die naar de oplossing leidt ???

    m.vr.gr.
    Angelo
Sign In or Register to comment.