Options

Inkooporder - overleveren / ontvangst uitdaging

FabianNCFabianNC Member Posts: 78
edited 2007-07-20 in NAV Dutch speaking only
Beste mensen,

Onze firma koopt vaak producten in waarbij per artikel met de leverancier afspraken zijn gemaakt mbt overleveren.
De nette tabel hiervoor is geen vraag omdat dat ooit wellicht nog wel komt.

Wat wel belangrijk is:
De inkooporderregels zijn aangepast zodat er 3 velden bij zijn (waarvan 2 in de tabel en 1 berekening).

Extra 1: Basis aantal van de order (bv 10.000)
Extra 2: Overleveringspercentage (bv 5)
Extra 3: Berekening: Maximaal te leveren door leverancier (10.500).

Dit is dus enkel een reminder voor onszelf om te kunnen zien wat de originele orderaantallen (10.000) waren.

Om ervoor te zorgen dat het magazijn maximaal 10.500 mag ontvangen is het van belang dat 10.500 wordt overgetypt in het originele 'aantal' veld.

De volgende uitdaging houdt ik dan over.
Soms zijn deze overleveringenspercentages niet nodig en kan gewoon het aantal ingevoerd worden zonder deze tussenberekening (10.000).

Op de inkooporder die we afdrukken wordt op dit moment alleen het maximale aantal geplaatst.
Dit is dus alleen goed wanneer er geen overleveringspercentage is (10.000).
Indien er wel een overlevering mogelijk is, dan moet die andere variabele (10.000 basisaantal terwijl er 10.500 in het echte aantal staat) gebruikt worden voor de afdruk.

Ik denk aan 2 mogelijke wegen om dit op te lossen, maar wellicht weten jullie welke de voorkeur heeft (ivm bv mogelijke problemen).

1: Altijd de berekening invoeren waarbij het resultaat (10.500) nog naar het echte aantalveld moet worden overgebracht (geen idee hoe dat kan).
Volgende puntje is dat ik dan de variabele (10.000) op het inkoopafdrukje moet aanpassen (weet ik nog niet of ik daar problemen tegen kom).

2. Op het formulier moet Navision controleren welke waarden beschikbaar zijn. Indien de berekening leeg is, dan moet het echte aantal (10.000 uit het echte aantalveld) veld getoond worden op de afdruk. Indien de berekening gevuld is, dan moet op de order het Basisaantal gebruikt worden (10.000 van de basis).



Wellicht dat het niet 100% duidelijk is, maar ik wil het graag nog nader toelichten indien iemand me dan verder kan helpen.

Voor ons zou dit een zeer nuttige aanvulling zijn op het inkoopsysteem.

Alvast bedankt, Fabian
Navision 4.0 SP2 | Win 2003 TS

Comments

  • Options
    FabianNCFabianNC Member Posts: 78
    Problemen kan ik nooit laten liggen, dus ik ben verder gegaan ;-).

    Op dit moment heb ik het Inkoop Order afdrukje al zover dat daarop de juiste aantallen worden vermeld (dus 10.000).

    In het magazijn zien ze alleen de 10.500 als te ontvangen.

    Mijn vraag is nu eigenlijk alleen nog maar of het mogelijk is om de waarde van het berekenveld over te brengen naar het Navision 'aantal veld', maar dat het toch nog overschrijfbaar is (soms is dit handig om bv tot een volle pallet te komen / afronding).

    Wat we nu tijdelijk doen:

    - ALTIJD de velden Basis aantal invoeren
    - indien nodig overleveringspercentage
    - Voorgesteld aantal overtypen (eventueel met aanpassing) in Navision Aantal veld.

    Dit overtypen kan nog wat handiger dus door dat eventueel kopieren..


    Eigenlijk is het allemaal nog best leuk ook ;-).
    Navision 4.0 SP2 | Win 2003 TS
Sign In or Register to comment.