Options

Slimme oplossing voor verschillende gerelateerde adressen

FabianNCFabianNC Member Posts: 78
edited 2007-04-25 in NAV Dutch speaking only
Voor het eerst gaan we gebruik maken van Navision om adressen centraal op te slaan.

Voor ons is het belangrijk dat we het volgende zo eenvoudig mogelijk kunnen realiseren.

- Winkeladres
oo Hier moet de omzet op geanalyseerd worden. We willen weten waar onze producten verkrijgbaar zijn. Producten die wij verkopen willen we zo veel mogelijk analyseren per ‘Outlet’.
- Bezoekadres
oo Dit is bij een keten vaak het kantooradres. Dit is van belang bij planning van de account managers. Hier moeten ze naar toe voor gesprekken. Afspraken die hier gemaakt worden gelden voor alle onderliggende winkels.
- Afleveradres
oo Is vaak afwijkend, kan ook een DC per regio zijn. Soms zou het handig zijn om 1 keer een afleveradres aan te maken dat voor andere relaties ook te gebruiken is.
- Factuuradres (factureren aan)
oo Het adres waar de administratie gevestigd is.

In de huidige situatie hebben we 2 systemen.
- Boekhouding klantnummer X:
o Factuuradres
o Afleveradres
- CRM pakket:
o Winkeladres klantnummer X
o Bezoekadres

De link tussen het factuuradres en het winkeladres is het klantnummer.
Het dubbel invoeren van gemaakte afspraken willen we nu gaan voorkomen.

In Navision gaat dit er anders uit zien.

Men kan zonder problemen een Orderklant kiezen, ook het factuuradres is op te halen uit het totaaloverzicht.

De verzendadressen kunnen dan alleen nog maar uit de verzendadressen per ‘klant’ komen.

Dit heeft het nadeel dat hetzelfde adres soms zeer vaak ingevoerd moet worden bij verschillende Orderklanten die bv hetzelfde centrale DC gebruiken.

Laatste puntje is dat het bezoekadres nog niet eenduidig gekoppeld kan worden aan een winkel.

Het probleem waar we tegenaan lopen is dat wanneer onze account managers bij een hoofdkantoor op bezoek gaan, dan spreken ze regelmatig zaken af die bij alle winkels inzichtelijk moeten zijn. De factuurklant is echter (zoals we nu denken) een andere 'klant'. Het is niet echt handig dat we meerdere kaarten hebben voor 1 dezelfde klant. Het zou mooi zijn als we net als 'factureren aan' dit ook op een nette manier kunnen ondervangen.

Hoe wordt dit normaal opgelost?

Net zoals ik contactpersonen kan koppelen aan een bedrijf, zo zou ik ook verschillende kaarten weer willen koppelen aan 1 bedrijf. Onder een hoofdkantoor vallen bijvoorbeeld 500 winkels, met verschillende DC's, verschillende (kantoor-)bezoekadressen en daarnaast winkeladressen.

Als ik het zo allemaal noteer kan ik me bijna niet indenken dat iemand me begrijpt.... maar diegene die toch de moeite hebben genomen... bedankt voor het geduld met mijn uitleg... Misschien denken we weer eens veel te moeilijk..


Met vriendelijke groet, Fabian
Navision 4.0 SP2 | Win 2003 TS
Sign In or Register to comment.