Options

sortering toevoegen

RMolenaarRMolenaar Member Posts: 94
edited 2007-02-21 in NAV Dutch speaking only
Ik wil een sortering toevoegen in een artikeloverzicht.
Moet wel even erbij zeggen dat ik een leek ben met het programeren in Navision. Misschien kan iemand een duidelijke uitleg geven?

Ik heb een artikeloverzicht met een kolom genaamd "klantartikelnummer"
hierop wil ik dus sorten.
Microsoft Dynamics NAV 2013 R2
NAV 7.1

Comments

  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Voor sorteringen heeft navision een index nodig.

    Indexen zijn heel handig maar hebben beperkingen als het gaat om performance van je systeem. Leg je er teveel aan wordt het aanmaken en wijzigen van gegevens erg traag.

    Het maximum aantal indexen in een Navision database is 40. Het is niet aan te raden om dit maximum op te zoeken tenzij je SQL server gebruikt.

    SQL heeft namelijk geen index nodig om te sorteren. De truuk is dan om een index in de tabledesigner aan te maken en de verborgen optie SQL index uit te zetten.

    Hier geld ook weer, only used wisely. Een SQL index kan er namelijk voor zorgen dat je snel gegevens terug kunt vinden tijdens het filteren.
  • Options
    WaldoWaldo Member Posts: 3,412
    Misschien ook even vertellen wat je kan doen om uw sortering in orde te krijgen. :wink:

    In de tabel "Item" (nr. 27) moet je een key bijmaken (onderaan), met het veld "Klantartikelnummer.

    Hoe?
    - Open Object Designer (Shift+F12)
    - ga naar tabel 27
    - Design
    - Beeld / Keys
    - Onderaan "Klantartikelnummer" aanmaken als extra key.
    - Save tabel

    Let op Mark's woorden: "Only use wisely" !!!

    Eric Wauters
    MVP - Microsoft Dynamics NAV
    My blog
  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Thanx Eric,

    Ik was zo opgegaan in mijn verhaal dat ik vergat waar het om ging. Een index toevoegen. :mrgreen:
  • Options
    RMolenaarRMolenaar Member Posts: 94
    Oke dank u! ik ga het vandaag even proberen.
    Microsoft Dynamics NAV 2013 R2
    NAV 7.1
  • Options
    RMolenaarRMolenaar Member Posts: 94
    Het is gelukt.
    Ik heb wel een cursusje forms&reports gehad maar omdat ik het niet veel mee bezig ben geweest was ik het weer even kwijt.
    Nogmaals bedankt!
    Microsoft Dynamics NAV 2013 R2
    NAV 7.1
  • Options
    WaldoWaldo Member Posts: 3,412
    RMolenaar wrote:
    Het is gelukt.
    Ik heb wel een cursusje forms&reports gehad maar omdat ik het niet veel mee bezig ben geweest was ik het weer even kwijt.
    Nogmaals bedankt!
    No problem 8)
    Thanx Eric,

    Ik was zo opgegaan in mijn verhaal dat ik vergat waar het om ging. Een index toevoegen.
    Ik dacht het :wink:

    Eric Wauters
    MVP - Microsoft Dynamics NAV
    My blog
Sign In or Register to comment.