Options

Tekstlijnen van order ophalen op verkoopfactuur

Kevin_vdbKevin_vdb Member Posts: 8
edited 2006-11-17 in NAV Dutch speaking only
Bij het maken van verkooporders plaatsen wij in de detailsectie voornamelijk artikels, doch meestal vermelden wij ook één of meerdere tekstregels. Vb: “telefonisch besteld door Willy dd 07/11/06”. Bij het maken van een verzending, worden zowel de artikelregels als de tekstregels perfect overgenomen. Voor het factureren gaan wij als volgt te werk:
• we maken een verkoopfactuur aan (laten het nr genereren)
• vullen de klantnaam in
• vervolgens selecteren wij ‘verzendregels ophalen’ via de knop ‘functies’
• daar selecteren we normaal gezien alle verzendregels en plaatsen die op de factuur.
Het probleem waarmee we geconfronteerd worden, is dat we bij het ophalen van de verzendregels de gewone tekstregels niet te zien krijgen. We zien wel alle artikelregels, ook de eventueel gebruikte grootboekrekeningen enz, maar niet de gewone tekstregels.
Wij zouden echter graag ook de tekstregels die op onze orders en verzendnota’s staan kunnen overnemen naar onze facturen. Nu is dit dus niet mogelijk, weet iemand hier een oplossing voor?
Wanneer ik vanaf het order kies voor factureren, dan worden alle detaillijnen (incl. tekstlijnen) wel overgenomen, doch het probleem is dat wij niet voor iedere verzendnota een aparte factuur wensen te maken. Wij factureren in principe enkel op het einde van de maand en plaatsen dan alle verzendnota’s van een bepaalde klant van de afgelopen maand op 1 en dezelfde factuur.
Btw: wij zijn gewoon eindgebruiker en hebben geen ontwikkelingslicentie, indien mogelijk gaat onze voorkeur dus uit naar een oplossing waar geen programmatie bij te pas komt.

Bedankt op voorhand,
Kevin

Answers

  • Options
    Dennis_DecoeneDennis_Decoene Member Posts: 123
    Ik heb het geprobeerd om via verzamelfacturering het scenario over te doen. Maar ook daar komen geen tekstregels op de factuur.

    Standaard lijkt me er geen mogelijkheid om dat te doen. Ik begrijp functioneel ook wel waarom dat niet zo is, het kan verwarring geven inbepaalde scenario's.
  • Options
    Kevin_vdbKevin_vdb Member Posts: 8
    Oplossing gevonden!
    In de tabel verkoopkop (Sales header) bestaat er een veld ‘Uw referentie’ dat standaard niet zichtbaar is. Als je bij een verkooporder iets invult in dit veld ‘Uw referentie’ en je maakt vervolgens een geboekte verzending, dan wordt de waarde uit dit veld mee overgenomen. Wanneer je vervolgens van op de factuur via de functie ‘verzendregels ophalen’ de diverse verzendregels ophaalt, dan worden alle regels van eenzelfde order samen overgenomen, voorafgegaan door 2 extra regels, nl: ‘Verzendnotanr xx’ & de inhoud van het veld ‘Uw referentie’.
    Dit is een alternatieve oplossing die volstaat voor ons. Voor het effectief overnemen van gewone tekstregels heb ik echter nog geen oplossing.
Sign In or Register to comment.