Options

Foutmelding: "De server stuurde de volgende boodschap&q

MaximusMaximus Member Posts: 105
edited 2007-05-03 in NAV Dutch speaking only
Hoi,

een vreemd probleem in Navision. Twee foutmeldingen die na elkaar gegenereerd werden:

1. "De server stuurde de volgende boodschap";

2. "Er kan geen toegang worden verleend tot het bestand omdat het reeds gebruikt wordt door een ander proces".

Deze kwamen naar voren op het moment dat de menuingang Resources, Resources gekozen werd of T156 Resource op een andere manier aangesproken werd. Probleem deed zich alleen voor in onze Live-database niet in onze Ontwikkel-database. Er bestaat geen verschil tussen T156 in beide databases. Heb eerst T156 opnieuw gecompileerd, dit gaf geen problemen maar loste het niet op. Vervolgens T156 proberen te optimaliseren en testen ook dan kwamen deze meldingen. Daarna opnieuw T156 geïmporteerd vanuit de Ontwikkel-database. Ook dit loste niks op. Tenslotte de service van Navision gestopt en gestart, dit loste het wel op. Heb iemand een idee wat deze meldingen betekenen? Voor mij zijn ze nieuw en Mibuso leert me verder ook niets.

Groeten, Max

Comments

  • Options
    dick11dick11 Member Posts: 60
    Het lijkt er op dat de database singleuser wordt geopend.

    De 1e gebruiker gaat dan goed.
    De 2e krijgt deze foutmelding.

    Of

    De db server draait.
    De 1e gebruiker krijgt dan deze foutmelding want deze opent de db direct.

    Of

    ...

    Toch wel vreemd..., kan je anders wat meer vertellen?
    Was het de 1e of 2e gebruiker?
    Kan de gebruiker bij die bestanden komen (rechten?)
    Dick van der Sar

    www.dasautomatisering.nl
  • Options
    Adriaan2kAdriaan2k Member Posts: 159
    ik krijg bij een klant zeer regelmatig dezelfde foutmelding en gebruik dezelfde oplossing: herstarten services. Volgens mij zit het in de server/systeem waarop de Nav-server is geïnstalleerd. In mijn geval staat het logboek van de server vol met foutmeldingen over IIS-server en iets over de update van exchange met SP1. misschien helpt dit je iets verder ? ik houd me graag aanbevolen voor eventuele oplossingen.
    mvg Adriaan
Sign In or Register to comment.