Options

Facturatie in Navision

Bucky78Bucky78 Member Posts: 23
edited 2006-12-22 in NAV Dutch speaking only
Ik werk voor een container terminal en we hebben recent Navision geimplementeerd maar zijn niet echt tevreden over de firma die dit bij ons komen doen is.

Nu we alle fouten in steup hebben recht getrokken willen we beginnen aan een tweede project namelijk factureren.

We hebben een oracle database met alle verschillende handelingen per container die gefactureerd moeten worden. Op de facturen moeten niet alle details staan per container, maar we zouden willen factureren per schip 1 factuur en dan per soort handeling een bedrag dat Navision zou moeten programeren. Is dit mogelijk met de standaard versie van Navision of veriest dit maatwerk om de tarrifering in Navision te laten verlopen.

Verder hadden we ook graag indformatie bekomen over hoe we de date uit de Oracle database het best zouden importeren in Navision. Met een XMLport of dataport of op een andere manier.

Graag hulp....

Comments

  • Options
    WaldoWaldo Member Posts: 3,412
    Bucky78 wrote:
    Ik werk voor een container terminal en we hebben recent Navision geimplementeerd maar zijn niet echt tevreden over de firma die dit bij ons komen doen is.

    Nu we alle fouten in steup hebben recht getrokken willen we beginnen aan een tweede project namelijk factureren.

    We hebben een oracle database met alle verschillende handelingen per container die gefactureerd moeten worden. Op de facturen moeten niet alle details staan per container, maar we zouden willen factureren per schip 1 factuur en dan per soort handeling een bedrag dat Navision zou moeten programeren. Is dit mogelijk met de standaard versie van Navision of veriest dit maatwerk om de tarrifering in Navision te laten verlopen.
    Het hangt er natuurlijk van af hoe momenteel die containers e.d. in het systeem zitten. Ik weet dat resource prices op een welbepaalde manier kunnen gefactureerd worden, rekening houdend met verschillende facturen (voornamelijkj "work type"). Voorwaarde is dan uiteraard wel dat jullie met resources/jobs/... werken.
    Met de standaard is in ieder geval heel wat mogelijk.
    Bucky78 wrote:
    Verder hadden we ook graag indformatie bekomen over hoe we de date uit de Oracle database het best zouden importeren in Navision. Met een XMLport of dataport of op een andere manier.
    Graag hulp....
    Er zijn verschillende manieren.
    Voor een "realtime" synchronisatie kan er met MSMQ gewerkt worden. Hiervoor moeten zeker ook aanpassingen gebeuren aan de zijde van Oracle.
    Als je voor "regelmatige" synchronisatie kiest, kan zou ik altijd werken met XML, gekoppeld met een NAS die deze op regematige tijdstippen uitlezen. Wij gebruiken hier altijd de NAS Scheduler (iFacto-product) voor. Hiermee kan je zelf de "regematigheid" instellen en opvolgen.

    Eric Wauters
    MVP - Microsoft Dynamics NAV
    My blog
  • Options
    nav_navnav_nav Member Posts: 33
    Hangt inderdaad af van de frequentie. XML, txt, csv kan allemaal in bijna elke versie van NAV. Al is XMS net iets makkelijker in versie 4.
    Kan je de handeling beperken tot 1 maal per dag, dan kan je er misschien voor opteren om 1 maal per dag een export vanuit Oracle en een import in NAV te doen. Wil je dit niet dan kan je er inderdaad voor kiezen om via SOAP of een scheduler te werken.

    Zoals met elke interface, niet te licht opnemen. Voor het 100% werkt ben je toch al wel even bezig.
  • Options
    Bucky78Bucky78 Member Posts: 23
    Merci voor jullie reactie.

    De synchronisatie zou maar eenmaal per dag gebeuren of zelfs maar enmaal om de paar dagen. We zouden dan wel een bestand moeten importeren met heel veel recordlijnen dus ik weet niet of er bepaalde beperkingen zijn met xml import en is het met elk besandstype mogelijk om meerdere facturen ter gelijker tijd te importeren in een en dezelfde bestand.
  • Options
    WaldoWaldo Member Posts: 3,412
    nav nav wrote:
    Al is XMS net iets makkelijker in versie 4.

    In v4 hebben we inderdaad XMLports, maar in de lager versies kan je standaard codeunits gebruiken waarmee het redelijk gemakkelijk is om XML uit te lezen...

    Eric Wauters
    MVP - Microsoft Dynamics NAV
    My blog
  • Options
    WaldoWaldo Member Posts: 3,412
    Bucky78 wrote:
    Merci voor jullie reactie.

    De synchronisatie zou maar eenmaal per dag gebeuren of zelfs maar enmaal om de paar dagen. We zouden dan wel een bestand moeten importeren met heel veel recordlijnen dus ik weet niet of er bepaalde beperkingen zijn met xml import en is het met elk besandstype mogelijk om meerdere facturen ter gelijker tijd te importeren in een en dezelfde bestand.

    Je kan met verschillende XML's werken, wat qua opvolging (error handling) soms wel aan te raden is.

    Eric Wauters
    MVP - Microsoft Dynamics NAV
    My blog
  • Options
    DenSterDenSter Member Posts: 8,304
    ik zou met een batch import met tussentabellen werken. Je importeert de informatie in de tussentabellen, en dan zou je een process hebben dat die records verwerkt naar de 'standard' tabellen
  • Options
    WaldoWaldo Member Posts: 3,412
    DenSter wrote:
    ik zou met een batch import met tussentabellen werken. Je importeert de informatie in de tussentabellen, en dan zou je een process hebben dat die records verwerkt naar de 'standard' tabellen
    Idd.
    Dit laatste gebeurt door NAS, aangezien die de validaties (business logica) kan aanroepen. Nog een groot voordeel van deze werkwijze is dat je een mooie mogelijkheid hebt om aan error-handling te doen.

    Eric Wauters
    MVP - Microsoft Dynamics NAV
    My blog
  • Options
    DenSterDenSter Member Posts: 8,304
    Zelfs zonder NAS zou ik dit doen. Importeer naar de tussentabellen, COMMIT, en de verwerk routine aanroepen. Het is een stuk makkelijker om data zonder validaties in tussentabellen te importeren.
Sign In or Register to comment.