Options

Minimum bestelhoev. vr artikel koppelen aan leverancier

Kevin_vdbKevin_vdb Member Posts: 8
edited 2006-11-18 in NAV Dutch speaking only
Bij het aankopen van bepaalde artikelen, zijn er bij bepaalde leveranciers minimum bestelhoeveelheden van toepassing, doch dit kan per leverancier verschillen. Het kan dus zijn dat we voor hetzelfde artikel bij leverancier A minimum 100m moeten afnemen terwijl dat bij leverancier B minimum 1000m is. Kunnen we die minimumhoeveelheid voor dat artikel, per leverancier ergens ingeven zodat we daarop attent gemaakt worden bij het opmaken van een inkooporder?
Stel, voor een bepaald artikel:
o we stellen A in als hoofdleverancier
o we vullen de prijs van leverancier A in bij het veld ‘Laatste ink.-prijs’ op de artikelkaart
o we vullen die prijs van leverancier A ook in via Inkoop\Prijzen (table 7012), maar daar bepalen we dat het ‘minimum aantal’=100 is.
o we vullen de prijs van leverancier B ook in via Inkoop\Prijzen, met ‘minimum aantal’=1000
Als we nu een inkooporder aanmaken voor leverancier B en we selecteren daar dit artikel, dan zal onmiddellijk bij die inkoopregel de prijs verschijnen uit het veld ‘Laatste ink.-prijs’ van die artikelkaart. Pas nadat we zelf een aantal ingeven dat groter of gelijk aan 1000 is, zal de prijs opgehaald worden die bij B hoort. Het gevaar bestaat dus dat
• we een inkooporder aanmaken met aantal 500 (wat niet aanvaard zal worden door onze leverancier),
• dat op ons order ook nog eens de prijs verschijnt die bij A hoort (want we hebben voor B enkel een prijs ingesteld die geldt voor een minimumaantal van 1000)
• en dat we ons van geen kwaad bewust zijn.
Kunnen we dit voorkomen?

Kan het veld ‘Min. bestelaantal’ op de artikelkaart (tabblad ‘Planning’) hier van nut zijn? (probleem is natuurlijk dat dit niet leveranciersgebonden is)

Comments

  • Options
    WaldoWaldo Member Posts: 3,412
    Hiervoor zal maatwerk nodig zijn.

    Om het in de standaard op te lossen, zie ik maar 1 manier: per leverancier een apart artikel aanmaken.

    Eric Wauters
    MVP - Microsoft Dynamics NAV
    My blog
  • Options
    Kevin_vdbKevin_vdb Member Posts: 8
    Waldo, bedankt voor je antwoord.
    Je zegt dat het in de standaard op te lossen is door per leverancier een apart artikel aan te maken. Dit is geen haalbare oplossing voor artikels waarvoor wij verschillende leveranciers hebben, want uiteindelijk zouden we dan de stock van die artikels ook uit elkaar moeten houden enz.
    Kan je mij wat meer uitleg geven over de oplossing die je in gedachten had, want misschien zou dit interessant kunnen zijn voor artikels waarvoor wij slechts 1 leverancier hebben. Als die ene leverancier een minimum bestelhoeveelheid van 100m eist, hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik een waarschuwing krijg, wanneer ik aan die leverancier een inkooporder maak voor 50m?

    De oplossing die ik in gedachten heb voor artikels waarbij we meerdere leveranciers hebben met elk een aparte minimum bestelhoeveelheid, luidt als volgt:
    Voor dergelijke artikels, zal ik ervoor zorgen dat er via Inkoop\Prijzen, ook een prijs ingevuld is voor een minimum hoeveelheid van 0, maar ik zal die prijs dan bvb op 999,99 zetten! Als ik dan een inkooporder maak en ik plaats er een artikel op waarvoor er een minimum bestelhoeveelheid geldt, dan zal ik dat direct zien door de prijs van 999,99 die verschijnt. Als ik dan wil weten wat de minimum bestelhoeveelheid is, kan ik dat snel opzoeken bij dat artikel via Inkoop\Prijzen.
    ’t Is misschien niet de elegantste oplossing, maar wel werkbaar.
  • Options
    WaldoWaldo Member Posts: 3,412
    Eerst en vooral: ik ben geen specialist ter zake. In development ken ik mijn weg, maar functioneel ben ik zeker geen specialist.
    Kevin vdb wrote:
    ... Als die ene leverancier een minimum bestelhoeveelheid van 100m eist, hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik een waarschuwing krijg, wanneer ik aan die leverancier een inkooporder maak voor 50m?
    Voor zover ik weet is dit niet de bedoeling van die instelling. Als je dit wil, moet je dit OnAfterValidate van Quatity op Purchase Line gaan maken. Wat wel de bedoeling is van de minimum bestelhoeveelheid is het aantal dat hij gaat voorstellen in de "inkoopvoorstellen" (requisition worksheet).
    Kevin vdb wrote:
    De oplossing die ik in gedachten heb voor artikels waarbij we meerdere leveranciers hebben met elk een aparte minimum bestelhoeveelheid, luidt als volgt:
    Voor dergelijke artikels, zal ik ervoor zorgen dat er via Inkoop\Prijzen, ook een prijs ingevuld is voor een minimum hoeveelheid van 0, maar ik zal die prijs dan bvb op 999,99 zetten! Als ik dan een inkooporder maak en ik plaats er een artikel op waarvoor er een minimum bestelhoeveelheid geldt, dan zal ik dat direct zien door de prijs van 999,99 die verschijnt. Als ik dan wil weten wat de minimum bestelhoeveelheid is, kan ik dat snel opzoeken bij dat artikel via Inkoop\Prijzen.
    ’t Is misschien niet de elegantste oplossing, maar wel werkbaar.
    Dit is een wijziging van een intern business process. De beperkingen van Navision forceren je je businessflow op een andere manier te doen. Ik zou dat niet doen.

    Waarom niet wat maatwerk op niveau van de Item Vendor tabel? Verder moet de berekening van de requisition worksheet aangepast worden. Dit is een zware aanpassing, aangezien die berekening zeer complex werkt.

    Wat ook mogelijk is, is je eigen inkoopvoorstelrapport maken, die rekening houdt met je eigen parameters en flow die je vastlegt op niveau van Item Vendor.

    Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is... .

    Eric Wauters
    MVP - Microsoft Dynamics NAV
    My blog
Sign In or Register to comment.