Options

NAV 2013 (dus niet R2) telebankieren vraagje

rexpontiusrexpontius Member Posts: 7
edited 2017-03-20 in NAV Dutch speaking only
Goedemiddag,

Ik heb even een vraag en hoop dat iemand mij hier verder kan helpen.
Onlangs heb ik telebankieren ingeregeld op een NAV 2013 installatie, zodat het mogelijk is om SEPA betaalbestanden te genereren en MT940 bankafschriften in te laden.

Op zich werkt dit zover ik kan beoordelen goed.
De vraag is nu hoe je kunt inregelen hoe NAV de financiele boeking uitvoert nadat je een SEPA betaalrun (Payment History in Engels) aanmaakt.

Wat hij nu doet is het volgende:

Stel ik heb een inkoopfactuur van 1.000 EUR ex BTW aan firma ABC ingeboekt.
Als ik deze in het betalingsvoorstel opneem en een SEPA bestand genereer, zie ik de 1.000 EUR in het SEPA bestand terugkomen.
Daarnaast zie ik op de tussenrekening -1.000 en + 1.000 verschijnen. (per saldo is de tussenrekening dus 0)

Ik zou verwachten dat hij het bedrag afboekt van crediteuren en opboekt op de tussenrekening.
Als dan in het bankafschift naar voren komt dat hij betaald is, zou de tussenrekening op '0' moeten lopen.

Weet iemand hoe ik dit kan aanpassen? Of dat de manier zoals het nu gebeurt gewoon de NAV 'way of working' is?

Alvast zeer bedankt!

Answers

  • Options
    KappaKappa Member Posts: 23
    Je hebt twee plekken voor "betalingen onderweg":
    - Bankboekingsgroep: dit is "Betalingen onderweg Bank" die wordt gecrediteerd bij een betaalrun
    - Transactiewijzekaart: dit is "Betalingen onderweg Crediteuren" en deze wordt gedebiteerd bij een betaalrun

    Waarschijnlijk staat nu bij beide dezelfde rekening ingericht.
  • Options
    rexpontiusrexpontius Member Posts: 7
    Hoi Kappa,

    Hartelijk bedankt! Klinkt alsof dit inderdaad de juiste plek is. Weet jij toevallig in welke menu's deze twee velden te vinden zijn? Dan weet ik zeker dat ik goed zit, en kan ik eea testen in de testomgeving.

    Thanks!
  • Options
    KappaKappa Member Posts: 23
    Bankboekingsgroep: Financieel beheer > Instellingen > Boekingsgroepen
    Transactiewijze: Financieel Beheer > Instellingen > Telebankieren
  • Options
    rexpontiusrexpontius Member Posts: 7
    SUPER! ik ga testen en laat het je zsm weten.
  • Options
    rexpontiusrexpontius Member Posts: 7
    Hi Kappa, het lijkt allemaal te werken, echt super!
    Nu ben ik zelf geen finance expert, maar er zijn nog een paar vragen.

    1) Als een betaling is klaargezet, blijft het crediteurensaldo zoals het was en wordt op de tussenrekeningen het bedrag debet en credit geboekt.
    We kunnen ook de bankafschriften inlezen (MT940 formaat), maar wat we ook proberen, hij vindt nooit automatisch de transactie en hij lettert niet automatisch af.
    Wat is de beste manier om dit in te regelen? Moeten wij dit handmatig blijven doen, of staat er iets mis bij de instellingen. En op welk moment wordt het crediteurensaldo afgeboekt?

    2) Is het ook mogelijk om de crediteuren direct af te boeken als de betaling klaargezet wordt in het SEPA bestand, MAW kun je ook de crediteurengrootboekrekening opgeven in de bankboekingsgroep of transactiewijze?

    Sorry voor de beginnersvragen, ik ben geen echte finance expert en probeer de mensen hier op kantoor zo goed mogelijk te helpen om het maximale uit NAV te halen.

    Super bedankt weer voor de feedback
Sign In or Register to comment.