Options

autocad file in navision

bhdijkstrabhdijkstra Member Posts: 13
edited 2009-07-08 in NAV Dutch speaking only
hallo,

weet iemand hier hoe een autocad file te visualiseren in NAV?

de bedoeling is dat tekening ingelezen kunnen worden en deze kunnen worden ingekeken binnen een project, zodat iedereen (verkoop, inkoop, financieel, productie, etc.) van de juiste gegevens op de hoogte is. standaard typen zijn .dwg, .dfx, .igs. het gaat er dus niet om, om vanaf NAV naar CAD te exporteren maar vanuit CAD naar NAV te exporteren.

en ook de zoekfunctie binnen Mibuso levert niets (voor mij dan) op.

graag jullie reactie en alvast bedankt.

Comments

  • Options
    lyotlyot Member Posts: 202
    Conversie naar bmp, en dan inlezen?
    Enige standaard ondersteunde beeldformaat in Navision.
  • Options
    DenSterDenSter Member Posts: 8,304
    Kan je niet de standaard NAV attachment functionaliteit gebruiken? Bewaar de CAD bestanden op een centrale netwerk lokatie, en link ze naar de artikelen. Je importeert dan dus niet het bestand in NAV, maar d.m.v. die link kan je het bestand vanuit die centrale netwerklokatie openen. De persoon die dat doet moet dan alleen wel een CAD programma geinstalleerd hebben.
  • Options
    Luc_VanDyckLuc_VanDyck Member, Moderator, Administrator Posts: 3,633
    bhdijkstra wrote:
    [...] vanuit CAD naar NAV te exporteren.
    Je zal iets duidelijker moeten zijn in je uitleg vrees ik. Er bestaat niet zoiets als een NAV-formaat.
    No support using PM or e-mail - Please use this forum. BC TechDays 2024: 13 & 14 June 2024, Antwerp (Belgium)
  • Options
    haroldkipharoldkip Member Posts: 1
    Je kan natuurlijk ook AutoCAD 'eigen' bestanden 'attachen' aan je NAV records, zoals DenSter hierboven heeft gemeld.
    NAV gebruikers moeten dan wel een viewer hebben. Maar die is gratis: http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/in ... eID=123112.

    Een andere optie is exporteren naar pdf (met layerbehoud) en ook weer attachen aan je NAV record.

    Succes!

    Mocht je verdere vragen hebben, neem dan gerust contact met mij op via onderstaande link.
  • Options
    bhdijkstrabhdijkstra Member Posts: 13
    NAV kan het bestand niet lezen/visualiseren, dus dit is een probleem.
  • Options
    DenSterDenSter Member Posts: 8,304
    Wat is het probleem?

    NAV kan ook geen Word of Excel bestanden lezen/visualiseren. Je kan echter wel een Word/Excel bestand 'attachen', en vanuit NAV openen. Vanwege de *.docx of *.xlsx extnsie weet je computer dat je Word of Excel wil gebruiken. De computer start automatisch het programma dat met de bestandsextensie is ge-associeerd. Het is dan dus zaak om voor iedereen die CAD bestanden moet kunnen bekijken, dat die dus de juiste software hebben geinstalleerd. Lijkt mij een perfecte oplossing.
Sign In or Register to comment.