Options

[NAV 4 SP3] BE BTW 10 cijfers

carlaJcarlaJ Member Posts: 19
edited 2008-03-26 in NAV Dutch speaking only
Dag allemaal,

Ik denk dat ik ergens iets mis: als ik in bedrijfsgegevens het BTW-nummer met 10 cijfers ingeef, zoals sinds 1 januari 2008 verplicht is, krijg ik de melding dat het ondernemingsnummer ingevuld moet worden. Als ik het ondernemingsnummer invul, vult hij zelf het BTW-nummer in, maar enkel de laatste 9 cijfers. De eerste '0' valt telkens weg.
Heb ik ergens een upgrade of patch over het hoofd gezien?
Waar kan ik die vinden (heb al op partnersource gezocht, maar niets gevonden?)

groetjes en alvast bedankt!
Carla

Comments

  • Options
    MaximusMaximus Member Posts: 105
    Hebt je al gecontrolleerd of het juiste BTW formaat onder het land hangt?

    Zie Administratie -> IT-Administratie -> Algemene instellingen -> Landen/Regio's. Daar het juist record selecteren (in dit geval Belgie). Vervolgens Land -> BTW-nummerformaten. Daar dient een string te staan van 10 karakters ipv 9 zoals nu waarschijnlijk het geval is.

    Druk even op F1 om te zien hoe de string opgebouwd moet zijn:

    # alleen cijfers,
    @ alleen letters,
    ? elk teken mogelijk.
  • Options
    flfl Member Posts: 184
    Deze gewijzigde werking is sinds de laatste btw-update van Navision. De werking zoals je beschrijft klopt volledig hiermee. Er is dus helemaal niets fout :!:

    Ik begrijp dan ook niet dat je iets wil wijzigen.
    Francois
    Consultant-Developper

    http://www.CreaChain.com
  • Options
    carlaJcarlaJ Member Posts: 19
    Sinds 1 januari 2008 bestaat het Belgisch BTW-nummer verplicht uit 10 cijfers. Dit is in NAV niet meer mogelijk: hij wist de eerste 0. Het ondernemingsnummer zet hij wel goed.
    In de BTW-listing neemt NAV het ondernemingsnummer als uitgangspunt en zet er BE voor (zo lijkt het BTW-nummer correct op de listing te staan). Maar deze werkwijze is NIET juist: alle ondernemingen hebben wel een ondernemingsnummer, maar ze zijn NIET allemaal BTW-plichtig. Dus op de BTW-listing kunnen ook afnemers komen die niet-BTW-plichtig zijn.
    Ik dacht dat ik ergens iets gemist had, maar als dat niet het geval is moet dit bij Microsoft herbekeken worden.
  • Options
    KenTKenT Member Posts: 14
    VZW's, scholen ed. kunnen idd een ondernemingsnummer hebben, maar geen BTW nummer. CarlaJ heeft op dat punt dan ook gelijk.

    Momenteel zijn we bij MS aan het communiceren over dit probleem. Blijkbaar wordt er spoedig een fix hierover voor voorzien. spoedig, zijnda, hopelijk op het einde van de maand.

    Nu zou er in de samenstelling van het BTW nummer een soort van mechanisme zitten waarin men kan afleiden over wat soort rechtpersoonlijkheid het gaat. Helaas kon ik daar alvast niets van terugvinden. (ik heb het niet over de modulus 97 controle)
    New to NAV. Please don't eat me. I prolly taste funny.
  • Options
    vanrofivanrofi Member Posts: 272
    You can try to fill in the ISO code in coutry table for BE.
    Country on tab General should also be BE.

    This should work...
  • Options
    vanrofivanrofi Member Posts: 272
    We have our own update-version with Ifacto that covers the 'VZW,...' issue on this.
    An extra field 'BTW plichtige' and some extra coding that allows having EnterpriseNo without VAT No for 'niet BTW plichtige' makes it complete.

    Standard update from Navision is not extended enough.
  • Options
    Luc_VanDyckLuc_VanDyck Member, Moderator, Administrator Posts: 3,633
    Waarom schrijven jullie plots in het Engels, in dit Nederlandstalig forum :?
    No support using PM or e-mail - Please use this forum. BC TechDays 2024: 13 & 14 June 2024, Antwerp (Belgium)
Sign In or Register to comment.