Options

Geboekte Facturen: tablelock, toch aanvullende gegevens edit

FabianNCFabianNC Member Posts: 78
edited 2007-11-06 in NAV Dutch speaking only
Mbt de inkopen willen we registreren hoe lang facturen in omloop zijn voor authorizatie (doorlooptijdanalyse).

Hiervoor heb ik een aantal extra velden aangemaakt in de juiste range.
De inkoopfactuur wordt zsm na ontvangst van de factuur geboekt.

De velden mbt de factuuromloop zijn wel aanwezig, maar kunnen niet worden gewijzigd. Dit is op zich heel logisch omdat natuurlijk bij de geboekte facturen ook echt niets gewijzigd mag worden aan de facturen.

Weet iemand of het mogelijk is om de extra velden (een range van 5000 tm 50010 bv) vrij te geven zodat ze aangevuld kunnen worden tbv de doorlooptijd analyse.

Stel dat dit niet mogelijk is, dan denk ik dat er nog maar 1 optie over is, en dat is een nieuwe tabel koppelen aan de Inkoopfacturen, en deze gebruiken voor de doorlooptijdanalyse.
Voor deze toepassing zou het echter geweldig zijn als de nieuw aangemaakte velden toch vrijgegeven kunnen worden zodat ze bewerkbaar zijn.

Alvast bedankt voor de tips!
Navision 4.0 SP2 | Win 2003 TS

Comments

  • Options
    Luc_VanDyckLuc_VanDyck Member, Moderator, Administrator Posts: 3,633
    Op de form van de Geboekte inkoopfacturen kan iemand met een developers license de Permissions-property invullen. Als hier de tabel van de geboekte inkoopfacturen staat met Modify-rechten, is het voor de gebruiker wél mogelijk om deze tabel te wijzigen.

    Het nadeel is dat men nadien niets zelf meer aan het form kan wijzigen (met de eigen licentie) omdat men steeds een developers license nodig heeft voor het bewaren van de wijzigingen.
    No support using PM or e-mail - Please use this forum. BC TechDays 2024: 13 & 14 June 2024, Antwerp (Belgium)
  • Options
    FabianNCFabianNC Member Posts: 78
    En daardoor denk ik dat deze optie niet de voorkeur heeft.

    Ik had gehoopt dat een bepaalde reeks buiten de 'LockTable' gehouden zou kunnen worden (zo noem ik het maar met mijn beperkte programmeerkennis).

    Het gaat juist om gegevens die door normale gebruikers toegevoegd moeten kunnen worden. De Developers License lijkt me daar niet echt op zijn plaats :wink:
    Navision 4.0 SP2 | Win 2003 TS
  • Options
    Marije_BrummelMarije_Brummel Member, Moderators Design Patterns Posts: 4,262
    Wat dacht je van een appart form voor deze functie op basis van de inkoopfactuurtabel. Dit is opvraagbaar via het menu en/of de factuur.

    In dit form zet je dan de functie van Luc en voila.
  • Options
    Luc_VanDyckLuc_VanDyck Member, Moderator, Administrator Posts: 3,633
    Dit wordt inderdaad vaak gedaan: een apart object (vb: codeunit) wat de wijziging doet in protected tabellen (geboekte facturen, artikelposten, enz.) mbv. de Permissions-property.
    Deze codeunit wordt dan gerund vanuit een ander object (form, report) waar de klant wel wijzigingen kan in aanbrengen.

    Enkel het onderhoud van de codeunit dient dan met een developers license te gebeuren.
    No support using PM or e-mail - Please use this forum. BC TechDays 2024: 13 & 14 June 2024, Antwerp (Belgium)
  • Options
    FabianNCFabianNC Member Posts: 78
    Dus als ik het goed begrijp maak ik een nieuw form aan met de juiste permissie instelling (en dus alleen permissie voor de nieuwe velden die gewijzigd mogen worden).

    Doordat dit nieuwe form niet via een codeunit loopt waarin de 'beveiliging' zit, kan de gebruiker met een normale licentie wel de nieuwe velden wijzigen.

    De kans is aanwezig dat ik wat oplossingen nu door elkaar haalt, maar het opent wel weer mogelijkheden tot een werkbare oplossing.
    Navision 4.0 SP2 | Win 2003 TS
  • Options
    Luc_VanDyckLuc_VanDyck Member, Moderator, Administrator Posts: 3,633
    Neen, zo werkt het niet. Je hebt minstens 1x een developers license nodig voor het ontwikkelen en bewaren van het object (form of codeunit) met de Permissions-property ingevuld.
    No support using PM or e-mail - Please use this forum. BC TechDays 2024: 13 & 14 June 2024, Antwerp (Belgium)
Sign In or Register to comment.